הייעוץ במכון ניתן ממי שניהלה סניף בארגון המורים וימכירה את הסכמי השכר הקיבוציים, חוקי העסקת עובדי הוראה, זכויותיהם המשפטיות, ואיך מתנהלים הדברים בשטח. הייעוץ הוא דיסקרטי, נגיש לכל פונה, ומיידי. 
כאן תזכו לאוזן קשבת, ליחס אישי, ולעצות המכוונות רק לטובתכם, מתוך התחשבות במטרות שלכם, ומתוך הכרות של השיקולים המערכתיים של המעסיקים והממונים עליכם.

 
"קו חם למורה" -
 
 "קו חם" לעובדי הוראה הינו יעוץ טלפוני או בזום מיידי, ממוקד, יעיל, חסכוני, ודיסקרטי, והוא בא לתת פתרונות בנושאים שלא הצלחתם לקדם בכוחות עצמכם, כשלא נענו לבקשותיכם, כשמישהו מאיים על רווחתכם, וכאשר הנכם עומדים לבצע שינוי שהדרך חזרה ממנו בלתי אפשרית, או כאשר קשה לבחור בין כמה אופציות משיקולים סותרים ורבים.

הייעוץ יעיל במיוחד כאשר אתם באמצע תהליך משא ומתן משא ומתן, ולא יודעים מהם האפשרויות המיטביות
והזכויות שלכם. או כאשר אתם רוצים לעזוב את מקום עבודתכם או תפקידכם ולא ברור לכם איך לבצע זאת מבלי להפסיד זכויות חשובות (למשל: מורה וותיק שעובר למעסיק אחר, או נוסע לחו"ל לתקופה ארוכה- חשוב שידע איך לשמור על זכויותיו).

גם בנושא התמודדות עם מנהלים מציקים, חשוב לדעת להעריך, איזה איום הוא ממשי? ואיזה איום נועד רק להפחידכם ואל לכם לפחד מהנאמר לכם! כי גם למנהלים יש מגבלת סמכויות. הציעו לכם פיטורים עם מענקים- אולי כדאי לכם למצוא מקום עבודה אחר ולהסכים! אל תתנו לעלבון להכתיב לכם את התגובה.

החלטות חשובות רצוי לקבל רק תוך כדי לקיחה בחשבון את מכלול הנתונים, והאפשרויות.
 במהלך הקריירה, קורה כמעט לכל מורה, ועל אחת כמה ומה למפקח/ת, למנהל/ת או לבעל תפקיד מרכזי אחר, להיתקל בבעיה או סוגיה, שלא מתאים לשתף בה את העמיתים לעבודה, ואדם חיצוני לא מכיר את המערכת ולכן לא בהכרח ידע מה לייעץ לכם!  הייעוץ הטלפוני יכול להיות פתרון יעיל, מיידי ודיסקרטי, לפתוח בפניכם דרך שלא תסכן אתכם, ולשפר את הרגשתכם ותוצאת החלטתכם.
 
 אם הנכם בעיצומה של התלבטות קשה, או של תהליך משא ומתן הקשור בהחלטות גורליות- צלצלו כדי לקבל הכוונה בטרם תחליטו מה לעשות.
אל תהיו לבד ברגעים הקשים. צלצלו וקבלו את עזרתנו והכוונתנו.

 
איך לעזוב את מערכת החינוך ולמקסם את הזכויות הכספיות - בין  אם  העזיבה  נובעת מבחירה ובין  אם היא  נובעת מאילוץ, מומלץ  לבדוק האם  כדאי  לשמור  על  יחסי עובד מעביד באמצעות חל"ת, או להוציא פיצויים מוגדלים, או לצאת לשבתון או לצאת לפנסיה מוקדמת, או פשוט להודיע ש"די" וללכת. יכולת המיקוח שלכם  עם המעסיק משתנה  מעת  לעת, וצריך  לזכור,  שניהול משא ומתן כשאתם בתוך המערכת אינו דומה לזה שתנהלו לאחר תקופת חל"ת כשאתם מחוץ למקום עבודתכם!
 
בקשת חל"ת ו/או שבתון - זכויות, חובות, והיבטים כספיים נלווים- לא תמיד מוכן המעסיק לתת לעובד חל"ת או חל"ת חלקי. חשוב שהעובד יבין את זכויותיו הנובעות מהחל"ת כמו גם את חובותיו הנובעות ממנו. במקרים של צמצומים או סגירת בתי ספר ישנו סיכוי, שהמעסיק יחשוש להסכים לבקשתכם לקבל חל"ת שמע יתפרש הדבר כהתחייבות להמשיך להעסיקכם בסיומה של השנה בהיקף משרתכם המלא.    
מנהלות היוצאות לתפקידים בעיריות, או עובדות הוראה הנוסעות לשליחות עם בעליהן למשך מספר שנים, חייבות לקחת בחשבון שבעת השהייה הממושכת בחל"ת, נכנסים אלו המחליפים את מקומן לקביעות לאחר שנתיים. אם לא יהיו למעביד משרות פנויות הוא יהיה רשאי לפטרן. ישנן דרכים מומלצות להתמודד עם סוגיה זו, וחשוב לדעתן מראש. כמו כן, אם הינך מנהל/ת חשוב לזכור, שלמרות הזכויות העומדות לרשותך לחזור לנהל את בית הספר שעזבת, קברניטי החינוך בעירייה מושפעים מלחצי ההורים, בעיקר בשנת בחירות, ועשויים להציב בפנייך מכשולים אם מחליפתך נשאה חן במיוחד בעיני כל. על כן, בטרם תשאירו את כסא הניהול פנוי, התיעצו עם מומחה.

זכויות לאחר שבתון- במקרים של צמצומי תקנים ושעות, היציאה לשבתון אינה מקנה זכויות יתר לקבלת היקף משרתכם הקודם בעת החזרה לעבודה, ועל כן, מומלץ לתכנן את מועד היציאה לשבתון גם בהתחשב בנתונים מערכתיים.
המשך מילוי תפקידכם לאחר שבתון- חשוב לזכור, שעל תפקידים אין קביעות, ולא בטוח שמי
שימלא את תפקידכם בשבתון יפנה לכם אותו עם חזרתכם. מומלץ אם כן, לסכם את הדברים מראש עם הממונים. 

 אבטלה לאחר חל"ת-  אי  אפשר לקבל דמי אבטלה לאחר שנת חל"ת וללא עבודה בשנה שלפני במקום שאינו בהוראה. כמו כן, זכויות עובד הוראה לאחר שנת חל"ת אינן שוות  לזכויות לאחר שבתון!  

שבתון למורה בהיריון- האם כדאי לדחות את היציאה לשבתון? איך משתלבים מענקי השבתון עם מענק הלידה? שנת השבתון איננה נחשבת לשנת עבודה, האם זה פוגע בגובה מענק הלידה?


 דאגה למקסימום שכר בשבתון- קרן  ההשתלמות מעדכנת  את  מענקי השבתון בהתאם לתפקידים ולגובה השכר ששולם  לכם  בשנה  שלפני  יציאתכם  לשבתון. לכן, מומלץ לפני השבתון לקחת תפקידים שיש עליהם תוספת שכר, כגון: חינוך כיתה, וכן, לשקול טוב טוב כדאיות יציאה לשבתון אם בדעתכם לעזוב תפקיד כמו סגנות או ניהול.
 כמו כן, מומלץ  לבדוק  את  אחוז המשרה המשולם בשבתון  עם  אחוזי  המשרה  בשנים שקדמו  לשבתון. קרן  ההשתלמות מוכנה להוסיף  לתחשיב המענקים  שהיא משלמת סכומים שהתגלו בחסר כל עוד שנת השבתון עוד לא הסתיימה, אבל לא לאחר מכן.
 
הוצאת כספי הקרן לצורך אישי- קרן השתלמות דורשת מעובדי ההוראה לצאת לפחות פעם אחת לשנת שבתון. בעולם החדש, בו ממילא מחויבים המורים להשתלם במהלך שנות עבודתם, ועקב מחירי הדירות שעולים, רבים מהמורים מעוניינים או נאלצים להוציא את הכספים כבר לאחר 6 שנות החיסכון הראשונות. לקבלת כספי קרן ההשתלמות- פנו למכון, ונשתדל יחד אתכם למצוא קריטריון משכנע, על מנת לנסח עבורכם מכתב פניה לוועדת חריגים, ולהגביר את סיכוייכם לקבלת אישור. 

מעבר בין מעסיקים ובתי ספר- דאגה לביטחון התעסוקתי ועוד- למרות שמורים יקבלו את אותו שכר ודרגה בכל בית ספר אליו יעברו- מעטים המעיזים לעשות זאת. מצד אחד הוותק בבית הספר ובבעלות מספק ביטחון תעסוקתי לטובת המורים. מצד שני, אם אינכם נהנים לעבוד במקום עבודתכם, מומלץ לדעת איך לבצע את השינוי עם מינימום סיכון עד שמעמדכם יתייצב במקום עבודתכם החדש. בוא להתייעץ על מנת לבצע את המעבר ממקום עבודה אחד לאחר, מבלי להפסיד דבר.
 
שמירת הקביעות- יש הבדל בין קביעות אצל המעסיק לבין קביעות במקום העבודה. על כן, במעבר ממקום למקום צריך לדעת את הזכויות, ואת ההבדלים הקיימים מצד המעסיקים בנושא המשך העסקה במקומות אחרים. במיוחד חשוב לדעת את הזכויות כאשר עוברים דירה למקום מרוחק. רצוי למצוא פתרון להחזיק את הקביעות במקום העזיבה עד אשר מקבלים קביעות במקום החדש כדי לא לצאת קרחים מכאן ומכאן.
    
המשך הפקדות  לקרן ההשתלמות- לא  חלה  על  המעסיקים  כל  חובה  להודיע  לעובד באשר לזכויותיו  לחסוך בקרן השתלמות.  לכן, חשוב  לדאוג  לקיום הפרשות לקרן ההשתלמות במעבר למעסיקכם החדש.  ניתן לבצע  הפרשות רק עבור חודשים של השנה הקלנדרית בה אתם עובדים.


 המשך הפקדות לקרן הפנסיה הותיקה- קרנות הפנסיה הותיקות כדאיות מהקרנות החדשות. על כן, כל שינוי בעבודתכם אצל אותו מעסיק, או במעבר ממעסיק למעסיק- מצריך טיפול בהמשך הזכויות. לעיתים, כדאי לבדוק את האפשרות לקנות זכויות פנסיוניות מכיסכם, גם כאשר הנכם ממשיכים לצבור זכויות בפנסיה נוספת. חשוב להבין את ההבדלים בין קופות הפנסיה הוותיקות והחדשות, ואיך ניתן לשלב באופן אופטימאלי ביניהן בהתאם לסוג הקופות שצברתם עד היום.
 
סיוע במציאת עבודה כלבבך- הפניה למפקח המקצועי לא תמיד עוזרת למצוא עבודה. צריך להכיר את מבנה מערכת החינוך ואת הצורות השונות של העסקת עובדי הוראה כדי לדעת מה עוד ניתן לעשות כשלא מצליחים למצוא עבודה בעצמכם, או בעזרת המפקח. מציאת עבודה הופכת לקשה יותר בעיקר אם מעסיקך האחרון לא היה שבע רצון ממך. במכון נכין אותך לראיונות עבודה, נשדרג את קורות חייך, נעזור לך בהצגתך העצמית, בהבלטת כישוריך וניסיונך המקצועי, ונכיר לך את הדרכים המומלצות להיכנס למקום עבודה חדש.

צמצומי משרה או פיטורים- ניצול הזדמנויות או התנגדות- לא פעם מופעלים על המורים לחצים לחתום עם נציגי הארגון היציג ומעסיקם על הסכם פיטורים, וזאת למרות רצונם להמשיך ולעבוד. בטרם תיכנעו ללחצים מסוג זה- מומלץ להתייעץ במכון למימוש זכויות מורים.
ארגוני המורים מזהירים את הפורשים פרישה מוקדמת מתחת לגיל 60 שלא לעבוד יותר משליש משרה שנתיים לאחר פרישתם. לאדם שרוצה להמשיך להיות משמעותי במקום עבודתו, או למלא תפקידים כגון יועץ או מחנך, עבודה בחלקיות משרה אינה עונה על צרכיו. לכן שווה להתייעץ כל מקרה לגופו.
אם פוטרת, וממילא נמאס לך לעבוד במקום עבודתך הנוכחי, חשוב לקבל החלטה, האם להסכים לפיטורים ולזכות במענק פיצויי פיטורים? או לקחת חל"ת עד אשר תיכנס לקביעות במקום עבודה אחר, ורק אז לחתום על הסכם הפיטורים. הסכנה היא, שאז, יש סיכוי, שיכולת המיקוח מול המעסיק המפטר תקטן. מצד אחד, מורה מפוטר (שהוציא פיצויים מוגדלים ולא מצא עבודה) יכול לבקש בקשה חריגה לצאת לשבתון ללא מעסיק, או לקחת דמי אבטלה. אבל מצד שני, לעובדים בעלי פנסיה ותיקה, והם בגיל של מעל 50 שנה- יתכן שיהיה שווה יותר לצאת לפנסיה מוקדמת (גם אם מדובר בהפסד של פדיון ימי מחלה). ולכן, שווה לבוא לבדיקת יעוץ ולעות את החישובים הכספיים כדי להעריך את מידת הכדאיותלכאן ולכאן.
ברגיל קשה לקבל אישור ליציאה לפנסיה מוקדמת בגיל 50. אך אם פוטרת- זו הזדמנות לממש את הזכות לצאת לפנסיה מוקדמת כי אולי בעתיד, לא תקבל קדימות ותצטרך לעבוד עוד שנים רבות.


שמירה על הזכויות הפנסיוניות במעבר בין מעסיקים או בחזרה משבתון- במעבר בין מעסיקים, חשוב להתייעץ במכון איך לשמור על הפנסיות הוותיקות, שתנאיהן טובים יותר! טעות בטיפול עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים.

אם הנך בהריון ופוטרת- חשוב שעובדת בהיריון תכיר את חובותיה כמו גם את זכויותיה אצל מעסיקה. חובת העובדת להודיע ממועד מסוים למעסיקה על הריונה, כמו גם להודיע על מועד חזרתה. במקרים של בקשת חל"ת להארכת חופשת הלידה חשוב שהיולדת תדע את ההשלכות על זכויותיה לצבירת שנת ותק, חסכונותיה הפנסיוניות, שמירה על רצף מקנה זכויות בביטוח לאומי ועוד.
לעיתים מציעים ליולדת כספים כדי שתסכים לא לחזור לעבודה בסיום חופשת הלידה. אם גם את וגם מעסיקך מעוניינים להפסיק את העסקתך, זו בהחלט שעת כושר להתדיין על גובה הפיצוי הכספי, וניתן להסתייע ביועץ המכון כדי לדעת מה מקובל. במידה וברצונך להתנגד לפיטורים, יש אפשרות לפנות לבית דין לעבודה, או לאיגוד המקצועי להפעלת סכסוך עבודה או כינוס וועדה פריטטית בנושא. 

 
יעוץ לשינוי בתפקיד או להסבה  מקצועית כשכיר  או  כעצמאי-  שינוי בתפקיד באופק  חדש, עשוי  להיות כרוך  בעוותי  שכר. למשל: מורה  יכול להתקדם לסגנות או לניהול, לעבוד  יותר  שעות  ולהרוויח פחות! מנהלת עשויה להרוויח פחות אם תקודם לתפקיד מפקחת  וגובה גמול מפקחת צעירה קטן מגובה גמול מנהלת ותיקה.  לכן,  מומלץ להשוות  את תשלומי השכר בתפקידכם הנוכחי עם גובה התשלומים שתקבלו בתפקידכם החדש – ולעשות את המעבר באופן מושכל או לא לעשותו בכלל!
 
הסבה מקצועית- הקביעות אצל מעסיקכם ובמקום עבודתכם היא רק על מקצוע ההוראה הנוכחי. על כן אם תכשירו את עצמכם לייעוץ  או למקצוע הוראה  אחר- לא חלה חובה על מעסיקכם הקבוע להעסיקכם  במקצועכם החדש. למרות האמור, ברשתות  הטכנולוגיות, כמו רשת אורט, נוטות הבעלויות לתת קביעות על פי הוותק ברשת לפני הוותק במקצוע ובכך להגן על מורים וותיקים המלמדים מקצועות הוראה ייחודיים מפני פיטורים.

הסבה מהוראה לתפקיד אחר בחינוך- מעבר בין תפקידים עלול להיות כרוך באבדן זכויות פנסיוניות וסוציאליות, כמו גם בהפחתה בשכר. מורה שהפכה לקבס"ית, מנהלת שהפכה למנהלת מחלקת חינוך- תיאלצנה להסתפק לא רק בשכר נמוך יותר אלא גם לעבוד שעות רבות יותר. חשוב לזכור, שלפנסיה  מוקדמת יוצאים  רק מעבודה בהוראה או משנת שבתון ועל כן- מומלץ לעיתים, לוותר  על כספי פיצויים בעזיבת מקום עבודתכם הנוכחי  תמורת שמירת האופציה לחזור למקום עבודתכם הנוכחי לשנה אחת  בלבד על מנת לצאת ממנו לפנסיה מוקדמת. 





כשיש ספק- אין ספק! מומלץ להתיעץ עם מומחים: צלצלו עכשיו: 050-9005452

המלצות ותודות:
א. לד"ר ברוקס היקרה
רציתי להודות לך על יעוץ מעולה, מקיף וענייני בנושא זכויותיי במשרד החינוך.
פניתי אלייך מתוך תחושות בלבול וחוסר אונים גדולים וזכיתי למענה מיידי, מקצועי ונקודתי.
בזכותך קיבלתי את כל מה שביקשתי ממשרד החינוך, ובנוסף נתת לי ברוחב לב גם המלצות עתידיות
להמשך ניהול ענייני מול המערכת.
מעניין סבוך שנראה היה לי נטול תקווה, הגעתי למקום מדויק בו אני מרגישה שאני שולטת במצבי ובזכויותיי
ועל כך אני מודה לך מקרב לב.
אני ממליצה בחום על שירותייך לכל מי שנמצא במערכת החינוך, בכול תפקיד ובכול דרגה, לא לוותר על ההתייעצות איתך.

                                                                  בברכה
                                                                מ. כ.
                                                            מטפלת רגשית ומדריכת מטפלים
 

_____________________________________________________________________________________________________________


ב.                                       


לד"ר ניצן ברוקס
תודה על  הייעוץ, העזרה והתמיכה בהתמודדות עם הבעיות והמשברים שעברתי בבית הספר .
הסבלנות ואורך הרוח שגילית גם כאשר בשעות מצוקה התקשרתי אליך כמה פעמים ביום, ולא תמיד
בשעות העבודה המקובלות. העצות הטובות, ניסוח המכתבים והעידוד- עזרו לי לעצור את הליך הפיטורים!
שימשת לי גב וכתף לאורך כל הדרך, ואני בטוחה שתמשיכי לעמוד לצדי בעתיד, אם יהיה צורך.
ועל כך אני מבקשת במכתבי זה להביע את הערכתי ותודתי.
                                                                                   בברכה,
                                                                                         ע. פ.


_________________________________________________________________________________________



ג.
לדר' ניצן ברוקס

ברצוני להביע את הערכתי ותודתי הכנה על טיפולך המסור, הדאגה והמאבק המתמשך על שימור זכויותיי, כשפוטרתי מעבודתי בהיותי בחודשי הריוני הראשונים.
כיום, בשנת הלימודים הנוכחית, לאחר מאבקים ודיונים רבים אשר בהם נטלת חלק ארי ונכבד- הוחזרתי לעבודתי.
                                                                       תודה מקרב לב
                                                                           נ.א. 

 

 
יעוץ למימוש זכויות עובדי הוראה