הכנה למיונים לקורס מנהלים של אבני ראשה: 
הקבלה לקורס מנהלים של אבני ראשה מותנית בצבירת סך נקודות של 3 השלבים:
15% ציון המלצת המנהל 
25% ציון מבחן האישיות
60% ציון מרכז הערכה שבו נערכים: 3 ראיונות אישיים ועוד ראיון אחד הדן בפתרון סוגיה ניהולית 

השנה, המועמדים יוכנסו ארבע פעמים ל"חדרים" בזום, ויפגשו כל פעם מראיין אחר, כל ראיון בערך רבע שעה. אחר כך יכנסו במחשב לשאלון אישיות ובו יענו על שאלון "אמריקאי" במשך לא יותר משעה.

בכל שנה, ובכול מחוז, הציון הקובע לעלייה לשלב המחוזי הוא חיבור של הציונים של שלושת השלבים: המלצת מנהל, ראיונות ושאלון אישיות. בכול מחוז בנפרד, ייספרו מספר מועמדים שנקבע מראש, עם המיונים הגבוהים ביותר, ואלו יועלו לשלב המחוזי (כך באותה שנה, ציון 213 יכול להיות ציון עובר במחוז מרכז וציון נכשל במחוז צפון. ושנה לאחר מכן יכול להיות שציון עובר במחוז צפון יהיה אפילו 211). העיקרון, מי עולה לשלב המחוזי, הוא כמו במבחן פסיכומטרי: גובה הציון העובר הוא יחסית לציונים של כלל המועמדים במחוז!
                                            

על מנת למקסם את הסיכויים, אני מאוד ממליצה לקחת הכנה מאיש חינוך, ולא מפסיכולוג תעסוקתי. חשוב  שההדרכה שתקבלו תהיה תואמת את חוזרי מנכ"ל, ההדגשים החינוכיים והערכיים של משרד החינוך בכול שנה, ושיתמצא בניתוח העיסוק של כל תפקיד במערכת על מנת לייחצן את הייחודיות של עשייתכם בתפקידים השונים שביצעתם לאורך הקריירה, והמשמעות של גודל תרומתכם לקידום בית הספר. במכון תקבלו הכנה מיועצת חינוכית בעלת 40 שנות ניסיון בשטח, שישבה במכרזים לבחירת מנהלי בתי ספר  ויודעת מהו הפרופיל המועדף בבחירת מנהלים למערכת החינוך! מישהי שסיימה קורס מנהלים בעצמה ועברה פעמיים מבחני אישיות ובזכות תוצאתם קודמה! בנוסף לכך, הייעוץ שתקבלו ניתן ממאמנת מוסמכת- כך שההדרכה כוללת זיהוי הכישורים היכולות והעוצמות שלכם, והכנה מנטאלית לעמידה בתנאי תחרות. 

ייעוץ לקראת מילוי "המלצת המנהל" (15%) – אמנם המנהלים לא אמורים להראות לכם את ההמלצה שהם שולחים (בכל זאת יש מי שמראים לעובדיהם מה הם מדווחים) אני מאמינה, ששיחה מקדימה בה אתם מתזכרים את המנהל/ת שלכם מה עשיתם בתחומים הקובעים, תעזור להם לרגן לכם יותר! במכון תקבלו הנחיות על אלו נושאים לדבר איתם ואיך לרתום אותם למלא עבורכם המלצה מיטיבה. זכרו- כל נקודה חשובה לתוצאה הסופית! לא נעים להיכשל בנקודה את או שתיים ולהרגיש שזה בגלל המלצה לא מספיק טובה!

הכנה ל"מבחן האישיות" (25%)- השנה לראשונה, לא יהיה שאלון ביוגרפי על התנסויות בשטח. יינתן בזום שאלון אישיות, מיד לאחר סיום ארבעת הראיונות האישיים, ובאותו יום. מצד אחד, קל יותר למלא שאלון אישיות, כי הוא לא דורש מכם, כמו בשאלון הביוגרפי, להיזכר באירועים שחוויתם. מצד שני, הרבה יותר מורכב להבין את דרך התישאול, חשוב לדייק ולא להתבלבל (לאלו מכם שפחות מבינים מקריאה דמומה, אני מציעה לקרוא בבית בקול רם את השאלות). ההדרכה כוללת אבחון סגנון ניהולכם, והכוונה אישית לכל אחד לגבי ההיבטים באישיותו שחשוב להדגיש יותר. זכרו גם שבכול שאלון חשובה העקביות והמהימנות, ועם זאת ייתכן שלא תוכלו לחזור לתקן שאלה שלחצתם על תשובתה. אז תחשבו טוב לפני שתלחצו!

הכנה לראיונות האישיים (60%)- תקבלו הדרכה מפורטת על כל התחומים שתישאלו בארבעת הראיונות:
        הראיון הראשון: דן במוטיבציה לניהול ומודעות עצמית
        הראיון השני: בידע ותפיסות פדגוגיות
        הראיון השלישי: בתקשורת הבינאישית ובמסוגלות לתת מענים, ליזום ולפתור בעיות
        הראיון הרביעי: 
תועלה סוגייה ניהולית, ותתבקשו לענות מהי הדרך המיטבית לפתרונה

ההכנה כוללת הצגת שאלות בדומה לאלו שתישאלו, ומתן תשובות אפשריות וכלים להתמודדות עם כל סוגיה. באמצעות מלאי הרעיונות שיוצגו בפניכם, כל מועמד יוכל לבחור תשובה המתאימה לאני מאמין שלו, ולהוסיף מניסיונו, בהתאם לערכים המובילים ולעקרונות החינוכיים והניהוליים שהוא מאמין בהם, ובהתאם לדגשים ולעקרונות החינוכיים של משרד החינוך. בהדרכה לראיון הרביעי, נתרגל מספר סוגיות ניהוליות, שמשרד החינוך נוטה להתמקד בהן, ולהעלותם בפני המועמדים. 



**בניית מיתוג אישי חזון ניהולי: כמעט כל ראיון ראשון שואלים כל המועמד: "בוא תציג את עצמך ולמה אתה רוצה להיות מנהל?" חשוב מאוד לכל מועמד שצריך להפגין את ייחודיותו, ואת ניסיונו ועשייתו בשטח, שידע על מה לדבר, ואיך להציג את עצמו. על פי מחקרים שנעשו, רושם ראשוני קובע 70% מהחחלטה הסופית. ההערכה שתקבלו מושפעת גם מה יחשוב עליכם המועמד וגם מה ירגיש כלפיכם. לכן, המומחיות שלנו במכון, לגרום למראיין להקשיב לכם ולקבל את המסר: "וואו, זה המועמד הראוי לטעמי"- הוא שוב ומשפיע על כל מה שבא אחריו. המיתוג שנבנה עבורכם ישמש אתכם גם בעתיד, בבואכם להתראיין מול מפקחים ו/או מול מנהלי מחלקות חינוך, כשתרצו שיכירו אתכם ויציעו לכם ניהול בית ספר,  או כול תפקיד ניהולי אחר. במכון אנו בונים זאת עבורכם בפגישת ההכנה לשאלון האישיות.

הכנה לראיון מפקחת המחוז לעולים לשלב המחוזי- לברי המזל שהתקבלו לשלב המחוזי, אנו מדריכים באופן אישי, מה להציג, ועל מה לדבר, בראיון מפקחת המחוז. בתוך עשר דקות רבע שעה, תידרשו לתת תשובות שישכנעו אותה שיש לכם קבלות וניסיון עשיר בעשרה תחומים על פיהם היא תעריך את הציון שתקבלו. זיכרו, עד ששלב המיון האחרון לא מסתיים, קבלתכם לקורס לא נסגרה! ההכנה לראיון המפקחת שונה מבניית המיתוג האישי ואני מאוד ממליצה להתכונן גם על השלב האחרון!

קראו את המאמרים שכתבתי בנושא, המופיעים כאן למטה.
 
 עשו הכול כדי להגיע בשיא יכולתכם לראיונות, למבחן האישיות ולראיון המפקחת! כל נקודה קובעת!
 
 ולכשתסיימו את הקורס ותתכוננו למכרזי ניהול, חיזרו אלי, ואכין אתכם להצלחה במכרזים!
 אני כאן בשבילכם, גם כשתהיו מנהלים, כיועצת ארגונית. אמשיך ללוותכם בעשייתכם, ולחיזוק הצלחתכם!

  
צלצלו עכשיו : 050-900545


תודות והמלצות ממורים שהכנתי לקורס מנהלים של אבני ראשה:


  ניצן יקרה
      כעת סיימתי את הראיונות.
      היה לי ממש טוב...בזכותך!!!
      חד משמעי.
      על כל השאלות שנשאלתי עברנו יחד.
      היית לי ממש לעזר ואני שמחה שנפגשנו.
      כל שקל היה שווה את השקט הנפשי שלי,
      לארגן דברים, למצוא את המילים הנכונות,
      ולקבל ממך כל כך הרבה פרגונים. 
     תודה על הכול.
                                                  ח.ט.

_________________________________________________________________

    היי ניצן, מה שלומך?
    רציתי לבשר לך שהתקבלתי לאבני ראשה.
    תודה רבה לך על הכנה מעולה.
                              
                                                   ח.א.

___________________________________________________________________
    היי ניצן ערב טוב,
    רוצה לבשר לך בהתרגשות שהתקבלתי לאבני ראשה
    מודה לך מאוד על ההכנה,
    שתהיה לך חופשה נעימה,
    אני מאמינה שעוד ניפגש

                                           ש.ג.

______________________________________________________________________
                           

         שלום ניצן
         לא תאמיני - הודיעו לי היום שהתקבלתי לקורס של אבני ראשה!!!!
         אני ממש מודה לך על הלווי הצמוד לאורך כל הדרך:
         איך עברת איתי בסבלנות על כל תשובה ותשובה שעניתי בשאלון הביוגרפי- ותיקנת לי את התשובות!
         איך ישבנו ביחד והורדת לי כל כך הרבה משפטים שתכננתי להגיד בראיונות האישיים, ותחת זאת מיקדת           אותי בעיקר, וגרמת לי להבין מהן נקודות החוזק שלי, שבאמצעותן אני צריכה לשכנע את האחרים לבחור           בי!
         איך הדרכת אותי בסימולציות להיות מובילה ולהתבלט באלגנטיות בקבוצה!
       
        אני לא מאמינה!
        אני לא חושבת שהייתי מצליחה להתקבל בלעדייך!
         תודה רבה רבה. 
                                                         א.ש

__________________________________________________________________________________________________


      צהרים טובים ניצן 
      בשמחה רבה קיבלתי הודעה שהתקבלתי לקורס מנהלים.
      תודה רבה על ההכנה המצוינת.
      אשמח לספר עליך ולהמליץ לחברות ולחברים שלי.
      נשתמע וניפגש שוב לקראת מכרזי הניהול
      להתראות,
                                                             כ.מ.

____________________________________________________________________



 
מאמרים בנושא הכנה לאבני ראשה

מאמר 1: למי יש את הסיכויים הגבוהים ביותר להתקבל לאבני ראשה?

                                     
למי יש את הסיכויים הגבוהים ביותר להתקבל לאבני ראשה? לבעלי ההכשרות האקדמיות הגבוהות ביותר? לבעלי הניסיון במילוי תפקידים רבים וגבוהים יותר במערכת? לבעל וותק רב או לצעיר יותר? לסגני מנהלים? לחברי הנהלה? לבעלי ההמלצות הטובות ביותר? לבעל הקשרים הפוליטיים המשמעותיים ביותר? לבעלי הכישורים בתחום ספציפי בעל ייחודיות מדהימה? 

האם ישנם מספר מקומות קבועים מראש ליהודים, ערבים, בדואים, דרוזים, צ'רקסים וכד'? או למגיעים מהחינוך הממלכתי, הממלכתי דתי, החרדי, החינוך המיוחד, מחוננים, העובדים בבתי הספר פתוחים, דמוקרטים, אנטרופוסופיים וכד'? או לפי מי שמגיע מיסודי, מחט"ב, מתיכון? 

האם מי שמכהנים כמנהלים במינוי תופסים חלק ניכר ממקומותיהם של הניגשים למיונים של אבני ראשה? שהרי ידוע שמנהל במינוי, אם מחליטים להשאירו במינוי שנה נוספת, עוקבת -הוא נכנס אוטומטית לקורס אבני ראשה בשנת ניהולו השנייה!

אם בכניסה לאוניברסיטה, מי שניגש לבגרות 5 יחידות במתמטיקה מקבל תוספת 25 נקודות לציון, וזה שניגש ל- 4 יחידות מקבל 15 תוספת נקודות - בציון הסופי של אבני ראשה - לא תקבל אפילו נקודה אחת תוספת לציון אם סיימת דוקטורט בהצטיינות! עד כמה היכולת האקדמאית נחשבת ונלקחת בחשבון בבחירת נמנהל מוסד לימודים עתידי?

מדי שנה, בדרך כלל עד סוף חודש אוקטובר, צריך להגיש מועמדות לאבני ראשה. אז איך אדע בטרם אכנס לתהליך, מהם הסיכויים שלי להצליח? לפי דעת המנהל הישיר שלי? לפי דעת מפקחת בית הספר עלי? על פי גובה התפקיד שמינו אותי? או על פי התחושה והאמונה שלי בעצמי? 

דעתי ברורה! תאמינו לעצמכם ובעצמכם! אם לא תנסו, לא תדעו. ביטחון עצמי חשוב לניהול, ומי שלא מנסה לשבור את תקרת הזכוכית לא יוכל לשנות את מיקומו בקריירה!

כל תהליך בשלבי המיון חשוב:

שלב ההרשמה וההצהרה- שליחת המסמכים באופן מקצועי שמשווק אתכם כראוי. אם עליכם לצרף קורות חיים ואין לכם קורות חיים כתובים כהלכה, אם לשם שליחה להרשמה לאבני ראשה, או לפני הראיון עם מפקח/ת בית הספר- רצוי להיעזר במומחה. כמו כן, חשוב מאוד לתאם שיחה אודות כוונותיך לצאת לניהול עם המנהל/ת הישיר/ה ומפקח/ת בית הספר, ולרתום אותם להמליץ עליך בלב אוהב ומעריך! כל נקודה שתצבור חשובה לסיכויי הצלחתך! מדי שנה יש לי מועמדים שהכנתי שנכשלו על נקודה או שתיים, ולעיתים בגלל שחשבו שמובן מאליו שהמנהלת תמליץ. אמנם המנה/ת לא אמור/ה להראות לכם מה כתב/ה עליכם, אבל ידוע, שחלק מהמנהלים עושים זאת. כך שאם לא הראו לכם את ההמלצה....יתכן שהם מאוד מקפידים על הכללים...ויתכן שהם מעדיפים להימנע מחשיפת האמת.

שלב שאלון האישיות -שאלון בו בוחנים את יכולתך לקיים יחסים משמעותיים עם האחרים, להוביל את האחרים בדרך שלך, לעבוד באופן מסודר על פי תכניות מובנות, לעמוד על שלך, להיות קשוב לאחרים, לראות את השטח גם כשאתה מאוד עסוק, ליזום דברים חדשים ולהיות בעל חזון שמסוגל גם לחשוב מחוץ לקופסה, וגם לעזור לאחרים להגשים את רעיונותיהם. 

שלב הראיונות האישיים -שלב בו בודקים את מומחיותך ומקצועיותך בחינוך, את ניסיונך בשטח בתחומי התפקידים הריכוזיים והניהוליים שבהם כיהנת, את גישתך לטיפול במצבים שכיחים, את המוטיבציה שלך, את הכריזמה שלך, את יכולת הבעתך בעל פה, יכולת ההבניה שלך, את יכולת השליפה האינטואיטיבית, את הערכים המובילים אותך, מעמדך בחדר מורים, יכולתך ליצור קשר עם ההורים והקהילה, מידת האחריות והאפקטיביות שלך, ועוד. יראיינו אותך שלושה מראיינים שונים, האחד יבדוק א המוטיבציה שלך לניהול ומודעות עצמית, השני את הידע והתפיסות הפדגוגיות והשלישי את התקשורת הבינאישית שלך והיכולת להניע תהליכים ולפתור בעיות. מה שחשוב - הוא הרושם הכללי שביכולתך ליצור!

מחקרים הוכיחו, שכישורים, משאבים ויכולות לא הם אלו שמנבאים את אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר! המצליחים הם אלו שנחושים ברצון שלהם להצליח, שלא מתייאשים בקלות, שמתרגלים, מתאמנים, משפרים את ביצועיהם, משתתפים בעוד ועוד "אודישנים",  רותמים אנשים שיכולים לעזור להם, רוכשים ידע ואינפורמציה רלוונטית, קוראים, לומדים, מתייעצים, והכי חשוב: מתאמנים!!!! מקצוענים לומדים ממומחים. ספורטאים אולימפיים לומדים ממאמנים הכי בכירים בעולם, חלקם כאלו שהיו ספורטאים אולימפיים בעצמם! אלו שלוקחים את טובי המאמנים בתחום ומקדישים שעות, ימים, שבועות, חודשים ושנים - משיגים ומגשימים את חלומם!!!

יש יתרון למועמד שמגיע כחבר הנהלה מבית ספר עם מנהל מעולה. כך ביומיום זכה לראות תגובות טובות למצבים סבוכים. אבל רבים מהמועמדים מגיעים מבתי הספר שלדבריהם המנהל לא דמות לחיקוי. אז איך תדעו איזו תמונה של עצמכם, כמתאימים לניהול -לצייר? במיוחד למי שהעברית היא לא שפת אם, חשוב לתרגל שימוש  בטרמינולוגיה מקצועית, המקובלת על מפקחי משרד החינוך והבוחנים, ולהשתמש בהגדרות מקצועיות. לא פחות חשוב, זה לא לעשות טעויות: אם עשיתם צעד בלתי מקובל שהתקבל בבית ספרכם- לא בהכרח יהיה מומלץ לדבר עליו בשלבי המיון לקבלה לקורס! חשוב שאיש חינוך מומחה יבחר מתוך ניסיונכם ויוזמותיכם את הדוגמאות שנחשבות בעיני הבוחנים כחדשניות ומענינות, כי אם אתם מציגים משהו פשוט וטריוויאלי כמשהו גאוני אתם נתפסים כלא מתאימים לניהול.

לסיכום: מומלץ להיעזר במאמן מוסמך ומומחה במנהל החינוך. שידע לבנות לך מיתוג אישי, שיבנה איתך חזון ניהולי אישי התואם את ניסיונך ואישיותך, שיבליט את ה"כוכבות" ואת כישורי הניהול שבך! שמכיר את שאלות הבחינה ואת התשובות המצופות, ויתרגל אתך את התשובות המתאימות לאישיותך. שיעזור לך לבחור את התשובות הנכונות ולהציגן באופן המיטבי כדי שתצבור מקסימום ניקוד שבעזרתו תעלה לשלב המחוזי ותיכנס לקורס.


אימונים מצד מומחה בהחלט ישלשו את סיכוייכם לעבור בהצלחה את הסף ולהתקבל לקורס מנהלים של אבני ראשה!

לקבלת פרטים אודות אופן הכנתך וההדרכתך, אשמח לשוחח איתך בטלפון: דר' ניצן ברוקס: 050-9005452


 

                                        מאמר 2: הכנה לשלב הראיונות האישיים של אבני ראשה
 
אופן הצגת המועמד את עצמו, את מיומנויותיו הניהוליות בסוגיות פדגוגיות ומערכתיות, כמו גם את "האני המאמין הניהולי -חינוכי" שלו, הוא אמצעי רב השפעה בהגברת הסיכויים להתקבל לקורס אבני ראשה.

בשלב הראיונות, יבחן המועמד  בשלושה ראיונות, כל ראיון שמשכו כרבע שעה, בודק תחום אחר:
הראשון- מוטיבציה לניהול ומודעות עצמית 
השני- ידע ותפיסות פדגוגיות
השלישי- היכולת לנתח מצבים, להסיק מסקנות ולבחור מהו  הפתרון המיטבי

מנהל בית ספר חייב להיות בעל מיומנויות ניהוליות גבוהות בתחום החינוכי, ארגוני, פדגוגי, עליו להיות בעל יכולת לתכנן ולבנות תכניות עבודה המתאימות לצרכי תלמידיו ולתנאי השטח והמורים, ועליו להיות מנהיג, דמות שיודעת לרתום אנשים לפעולה! לכן חשוב להציג בראיונות את עצמך בתור דמות משמעותית בקהילת בית הספר: בהנהלה, בחדר מורים, בקרב ההורים וכמובן בקרב התלמידים. וחשוב להדגיש את ההישגים לא רק בתחום הספציפי שבסמכותכם, אלא גם בהיבט של קידום המטרות המשותפות של בית הספר. ולהפגין עבודת צוות נעימה ויעילה ביחד עם השותפים לעשייה. דבר כאדם שמעורה בתכניות החדשניות בחינוך, משלב בעבודתו כלי תקשוב, איש חינוך נערץ ובעל יכולות תקשורתיות ויחסי אנוש טובים. למכלול הזה אני קוראת: "מיתוג אישי". חשוב להיעזר במומחה שיבנה לכם "מיתוג אישי" כי לאדם עצמו הכי קשה לשווק את עצמו. הציגו את עצמכם כאשיות מעצימה, מקדמת הישגי לומדים, תורמת לפיתוח הצוות המקצועי ולגיבושו, מעצבת סביבות לימודיות נעימות במקצוע. דמות היוצרת קשרים טובים בקהילה ושם טוב לבית הספר. בכל אחד מהראיונות חשוב שיראו את הערך המוסף הייחודי שלכם, ויזכרו אתכם בשל דברים שאמרתם או שעשיתם, אשר נגעו ללבם של המראיינים, או סקרנו והדהימו את המאזינים במיוחד.

אם התמזל מזלכם, ובמהלך הקריירה ביצעתם מבחר תפקידים ניהוליים וריכוזיים- יהיה לכם יתרון יחסי. אבל גם אז חשוב שתראו מה עשיתם "מעניין" ו"מיוחד" בכול תפקיד, שתרם משמעותית לקידום מטרות בית הספר. אם באתם מבתי ספר שלא ניתן היה להתקדם בהם ולקבל תפקידים רבים, גם אם הסיבות אינן קשורות ליכולתכם,- תצטרכו להתאמץ הרבה יותר במעמד הראיונות. השתמשו בהצגת פרוייקטים חינוכיים משמעותיים שביצעתם, שיטות הוראה משמעותית שהטמעתם,  פרויקטים חברתיים בבית הספר ו/או בקהילה שלקחתם בהם חלק, והציגו תרומה משמעותית שתרמתם למען אוכלוסיות חלשות.

לא תמיד ניסיון ניהולי מהקריירה הראשונה שעשיתם לפני שהגעתם למערכת החינוך- יעניק לכם יתרון על בעלי תפקידים ריכוזיים בהיקפים קטנים יותר שעשו מועמדים אחרים בתחום החינוך. לעיתים כן, בעיקר אם תציגו משהו שהמראיין יוכל להעריץ את עשייתכם ולמצוא קורלציות למיומנויות ושטחי פעולה שמנהל בית ספר נדרש להן בשדה פעולתו.

להלן מספר טיפים ליום הבחינה: הגיעו כמה דקות לפני השעה היעודה, כדי שלא תזיעו ותתנשפו בראיון. מרגע כניסתכם למקום, נוצר רושם ראשוני שהשפעתו רבה וקשה לתיקון אחר כך. על כן, דאגו להיכנס עם חיוך, הכניסו אתכם ריח בושם רענן ונעים. שדרו עוצמה בתנועתכם הפיזית. דאגו מראש לבוא עם "תיק עבודה" אותו תניחו על הרצפה לידכם, טלפון כבוי והופעה מכובדת: אם הנך גבר- הקפד על לבוש "ספורט-אלגנט" מכובד, נקי, מודרני ומחמיא. וודאו שהחולצה לא הדוקה מדי בישיבה. שהיא מגוהצת, שהצווארון נקי. לבשו חולצה חלקה לבנה צחורה, או בצבע מחמיא. היו מגולחים למשעי. שיער מסופר ומסורק. נעליים מצוחצחות, ציפרניים גזורות. רצוי לא להגיע בג'ינס ובנעלי התעמלות. ולא להיכנס עם מעיל. לאישה אני ממליצה על מכנס וז'קט או חולצה אלגנטית. לא גולף או סגור מדי. וגם לא מפתח רחב בחזה. רצוי תמיד חצי שרוול כדי שבית השחי יהיה מכוסה. אם את דתיה (יהודיה או ערביה) לבשי חצאית או שמלה לפחות עד הברכיים. בשום אופן לא להתלבש חשוף, שקוף או צמוד מדי (בחני עצמך בישיבה, שהכפתורים בחולצה לא יפתחו באזור החזה, ושהחצאית לא תטפס במעלה הירכיים). רצוי לבוא עם תכשיט מעניין, אך לא להגזים בכמות התכשיטים. רצוי לטפח את הציפורניים ולשים משהו מעניין על הידיים (טבעות, צמיד, שעון). הקפידי על שיער מסודר ואיפור עדין. הראי מכובדת. לא סקסית, לא וולגרית עם תכשיטים גדולים מדי, לא מאופרת באופן מוגזם, ולא אלגנטית מדי. אם את מאוד צעירה היזהרי לא להיראות ילדונת, ואם את בת 50 ומעלה התלבשי בסגנון צעיר וקל!

בדרך כלל תישאלו בראיון הראשון מה יש לכם לספר על עצמכם ולמה אתם רוצים להיות בקורס אבני ראשה? טון הדיבור, שטף הדיבור, שפת הגוף, תנועות הידיים והעיניים חשובות לא פחות ממה שתגידו. עם זאת, חשוב כמובן שתתארו את עצמכם כמי שתורמים למערכת החינוך באופן משמעותי בתפקידים שלכם, בהנהלת בית הספר, בקרב צוותי החינוך, בקרב התלמידים ובאינטראקציה שלכם עם ההורים והקהילה. תארו פרויקטים מיוחדים שביצעתם וזכיתם להערכה. מנו את תעודות ההוקרה שקיבלתם, אם קיבלתם. תארו את עצמכם כאחראים, יוזמים, אכפתיים, חרוצים, יודעים להסתדר עם כולם ולקדם תהליכים. חשוב שתביאו דוגמאות מהצלחתכם בהפעלת צוותי מורים. 

היזהרו לא להילחץ אם בראיון יאמרו לכם משהו שפחות נוח לכם לדבר עליו.  אל תנדבו אינפורמציה מכשילה על עצמכם גם אם תישאלו על תכונה לא טובה, על מקרה שנכשלת, או על משהו שלא הצלחתם. מנהל טוב יודע לענות בדיפלומטיות. ענו בביטחון משהו שמתאים לנושא שנשאלתם אך הוא בשדה שאתם מרגישים בו נוח, ויש לכם שם קבלות של הצלחה.

מרבית המראיינים הם מנהלים או מפקחים בפועל או לשעבר, והם יודעים לתת למרואיין הרגשה טובה. אל תתבלבלו, ואל תדברו על דברים כדי להשיג סימפטיה וחמלה מהמראיין. זה לא יקדם את סיכוייכם להתקבל. מומלץ להיעזר בשירותי מנטור מומחה בתחום, שידע לאסוף את מכלול האירועים המשמעותיים בהם נטלת בהם חלק, ולבנות מתוכם מצגת משכנעת ומעצימה של "מיתוג אישי" ו"חזון ניהולי" שמתאים לערכים המובילים שלכם, ונעים ומשמעותי לאוזן הבוחנים.

פנו ל"מכון למימוש זכויות מורים", ובמפגש אחד משמעותי, תקבלו את כל הפתרונות כדי להגיע מוכנים לשלב הראיונות! אני כאן מחכה לכם: 0509005452!
 
                               
מאמר 3: איך לשכנע את מפקח המחוז לבחור בך לקורס אבני ראשה

למרות הקשיים בהתמודדות עם איומי מגפת הקורונה, עם שיטות העבודה החדשות, השימוש בזומים ובשיטות הוראה היברידיות, עם סגרים שהיו ואולי יהיו, ועם ההתמודדות עם הקשיים הרגשיים, החברתיים והלימודיים, עדיין רבים מעובדי ההוראה משתוקקים להיות מנהלי בתי ספר, ולהוביל את צוות המורים והעובדים בעשייתם. כדי להיות מנהל בית ספר, חובה כיום לעבור את הקורס למנהלים של אבני ראשה. בלי הקורס אי אפשר להציג מועמדות למכרזים לניהול בתי ספר, ולעיתים גם לתפקידי פיקוח.  

למי שעברו בהצלחה את מרכזי ההערכה, ועלו לשלב המחוזי, חשוב לזכור, שעדיין יש עבודה לעשות בדרך לקבלה לקורס. הציון הסופי שצברתם (שקלול של: המלצת מנהל-15%, שאלון אישיות-25% והר
איונות האישיים-60%), ובאמצעותו עליתם לשלב המחוזי, מקבל עכשיו משקל מופחת:                                                           
         הציון שצברתם במיונים-                           35%
         צרכי המחוז -                                           25%
         תפקידים מערכתיים וריכוזיים שביצעתם- 15%
         הערכת מפקח המחוז-                               25% 

    בנקודת זמן זו עליכם לעשות שני דברים:

1. לקבוע פגישות: עם מפקח בית הספר, עם ראש מחלקת החינוך בעיר או במועצה של מקום עבודתכם, עם מפקחים ומנהלי מחלקות נוספים העובדים באזור מגוריכם. עליכם להתעניין אצל מנהל בית ספר, מי עוד  מכיר  אתכם  ויכול להשפיע באזורכם על מפקח המחוז.  אלו שלא עשו זאת עד עכשיו חשוב שימהרו ויעשו  זאת  כעת,  לפני  התשובה במחוז.
לפגישות שתוזמנו עליכם לבוא מוכנים עם מיתוג אישי מובנה, עם  חזון ניהולי, ועם  פתרונות  אפקטיביים  לקשיים החינוכיים, הארגוניים  והפדגוגיים של בתי הספר באזורכם. קבלת תפקיד ניהולי הוא אמנם תלוי אישיות, מקצועיות, וניסיון בניהול, אבל גם קשרים עם אנשים בדרגות הבכירות, ורצונם לעבוד אתכם – משפיע מאוד על קידומכם.


2. להתכונן לקראת הראיון עם מפקח המחוז: בראיון זה תיבחן מומחיותכם סביב כ-10 קריטריונים,  שנמצאו  על  ידי חוקרים, משמעותיים לניבוי הצלחתם העתידית של המועמדים במילוי תפקידם כמנהלי  בתי  ספר.  למשל  קריטריון כגון: "יכולתכם ונכונותכם לשתף פעולה עם סמכות, ולפעול לאור הנחיות וכללי הארגון".  לכו  למומחה  שיעזור לכם לתפור את החליפה המתאימה לכם, שתדגיש  את  כישוריכם  ויכולותיכם  ופוטנציאל  תרומתכם  כמנהלים  למערכת החינוך.

אני פוגשת מועמדים ראויים וטובים שלא התקבלו לקורס מנהלים של אבני ראשה בשל חסרון נקודה אחת או שתיים וחבל!! הכנה מוקדמת הייתה מעבירה אותם. האנרגיה שמושקעת בלעמוד שוב במבדקים מההתחלה היא רבה, וולעבור זאת בהרגשה שפעם שעברה ניגשתי ונכשלתי- זה קשה הרבה יותר. אם אתם כבר משלמים- קחו הכנה מלאה. אין "חצי הריון". או שאתם בפנים, או בחוץ.... להיכשל על כמה נקודות מועטות זו הרגשת החמצה מעצבנת. הכנה תלמד אתכם סדר קדימויות בערכים שהמשרד מקדש, שימוש בטרמינולוגיה הנדרשת, מה נחשב ייחודי ומה נחשב נדוש.

אז לא להתעייף בשלב האחרון! השקיעו עוד מאמץ אחרון ונוסף, והכינו את עצמכם לקראת ראיון המפקחת, רוצו ממפקח למפקח, ממשרד למשרד, והצהירו על כוונתכם לצאת לניהול. ואני כאן לעזור לכם להגשים את משאלת לבכם!