1. הכנה לשלב השאלון הביוגרפי של אבני ראשה

                                                                                                       מאת: דר' ניצן ברוקס   
שלב מילוי השאלון הביוגרפי , הוא השלב השני של תהליך המיונים לקורס מנהלים של אבני ראשה, לאחר שלב א' של ההרשמה, בו נבדקו הנתונים שלכם בהתאם לסף הקבלה. חשוב שתכינו את עצמכם לקראת מילוי השאלון: זה לא עוד שאלון אינפורמטיבי הבא לבדוק נתונים אובייקטיביים על עצמכם. זהו שאלון הכולל 14 שאלות עם תתי סעיפים, הפרוש על עמודים רבים, אותו עליכם למלא תוך זמן קצוב, הבודק את התנסויותיכם, תפיסותיכם, עמדותיכם, מיומנויותיכם, מקצועיותכם, אישיותכם ועוד. חשוב שתבחרו את התשובות בקפידה, כי הרושם שתיצרו יהווה צעד משמעותי לבניית המיתוג האישי הניהולי שלכם, והוא יושווה לזה של המתמודדים האחרים.
חשוב להגיע חצי שעה מראש, בלבוש נוח ומתאים למזג האוויר, לשתות ולהירגע מהדרך לפני שאתם ניגשים למשימה. עם קבלת השאלון, אני ממליצה לקרוא מראש על כל השאלות, לתכנן את הזמן כאילו ישנן עוד 2 שאלות (למקרה שתתעכבו באופן בלתי צפוי על אחת השאלות), ולפתח אסטרטגיה- מה מהיכולות הגבוהות שלכם אתם יכולים "לשתול" כתשובה, והיכן. חשוב לקרוא את השאלות בקפידה, לסמן מילות מפתח, על מנת שהתשובות תהיינה מדויקות. בסוף כל תשובה חזרו וקראו שוב את השאלה- חישבו האם מה שעניתם עונה על כל מה שנשאלתם! האם בחרתם את הדוגמה המיטבית למה שנשאלתם- והאם דמותכם המשתקפת מתשובתכם מצטיירת באופן מקצועי, ניהולי, אחראי ומחמיא. לאלו מכם שמרבים במחיקות- עדיף להשתמש בעיפרון ובמחק (אם מותר).
חשוב שתדעו לתאר בפרוטרוט (אבל לא לעייף), מה היו האירועים ומה בדיוק התרחש שם- כי הקורא לא נכח בסיטואציה, והוא יכול להבין מה קרה רק מתוך מה שהנכם מעלים על הכתב! אל תחפפו! תשקיעו בתשובה מפורטת ושלמה- כי מתוך מה שתכתבו ניתן להסיק אודות אישיותכם: מהי יכולתכם להתבטא באופן אינטליגנטי ומובן, להבנות את עמדותיכם באופן מקצועי, מהי מידת הבנתכם בתחומי הפדגוגיה, החינוך, הדידקטיקה, יחסי האנוש, הכבוד, שיתוף הפעולה וההתחשבות בזולת.
מומלץ להביא לפחות דוגמה אחת ממנה ניתן יהיה להסיק שהצוות רואה בכם דמות מייעצת מקצועית, שאנשי הצוות מכבדים את דעותיכם ומומחיותכם ושהנכם יודעים לעבוד בשיתוף, לארגן צוותי פעולה, להסתדר עם הממונים ולכבד את כללי ההתנהגות המקובלים. חשבו פעמיים לפני הבעת רעיונות רדיקאליים- אם לא תצליחו לשכנע את הקוראים צעד זה עלול להיות בעוכרכם! מומלץ להביע ייחודיות, מקוריות ויצירתיות שעולה בקנה אחד עם הערכים החינוכיים המקובלים.
אם תהייה הזדמנות- נסו להראות שהנכם יודעים לרתום את הגורמים המקצועיים המתאימים, להשתמש במשאבים חוץ (מפקח, פסיכולוג, עובד סוציאלי וכד') ופנים בית ספריים (עמית, רכז, מנהל). לא כל סוגיה אתם צריכים לפתור לבד! גלו אחריות גם אם העברתם את הטיפול לידיים אחרות. רצוי למצוא דרך להפגין שהנכם נרתמים לעזור לתלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתה, ומחוץ לכותלי הכיתה בצורה מקצועית ואכפתית. שהנכם קוהרנטיים למנהל ולצרכי בית הספר, ועובדים בשיתוף עם הממונים, העמיתים, ההורים, הפיקוח, הבעלות והרשות.
יכולתכם ליזום ולפתח פרויקטים חינוכיים, חברתיים ו/או פדגוגיים גם היא חשובה, וחשוב תמיד להביא לפחות דוגמה אחת מוצלחת שעשיתם (רצוי עם מורים) והתגברתם על הקשיים.
אל תפחדו להודות במשהו שלא עשיתם באופן מושלם, העירו לכם- קיבלתם את הביקורת ושיפרתם את ביצועיכם. איש לא מצפה ממנהל חדש לדעת הכול מהיום הראשון, או לא לעשות אף טעות. אך הקפידו להביא טעות שהגיוני לעשותה והיא לא מראה על חוסר אכפתיות או על חוסר תכנון. מנהלים חווים התרחשויות בלתי צפויות, ולעיתים הם נדרשים לפעול בתנאי אי וודאות, או לפעול במצבים שאנשים שונים מחזיקים עמדות מתנגשות. שמו לב איך אתם מתארים את התמודדותכם עם תסכול! עם חוסר פרגון! עם חוסר מקצועיות של אחרים! עם התנהגויות פוגעות! עם אלימות! עם סיכונים!
מכיוון שהתחרות היא קשה: ריבוי מועמדים ומיעוט מקומות, וגם: עומדים לזכותכם רק שני ניסיונות עוקבים להתקבל לקורס, הפעם ובשנה שלאחר ניסיונכם הראשון- חשוב מאוד לבוא מוכנים לכל שלב ושלב של הבחינה. להתכונן גם לשלב השאלון הביוגרפי. אני מכירה אנשי חינוך בכירים ומוצלחים שלא הצליחו לעבור את מבחני המיון של אבני ראשה בשל חוסר של שתיים שלוש נקודות!  
 
למי שלא התקבלו לקורס של אבני ראשה, וחסרו להם אך מעט נקודות (1-7) מומלץ להגיש ערעור ולצרף המלצות המפקח הישיר והממונים הישירים הנוספים. עזרתי לכמה מומעמדים לנסח מכתב ערעור וזה מצליח כאשר הפרש הנקודות קטן מאוד, כאשר מוצמדות המלצות מגורמים בכירים, והכי מצליח כאשר מדובר במנהל במינוי שצריך את הקורס כדי לעבור מכרז ולהישאר בתפקיד. הגיוני שהערעורים של המנהלים בתפקיד מתקבלים, כי אחרת, מה יגידו קברניטי החינוך- מיניתי מנהל שלא מסוגל לעבור את מבחני הכניסה לקורס מנהלים??!! אם הוא לא מספיק מוכשר ואני מיניתי אותו מנהל, מה זה אומר עלי?.... ובינינו- גם למנהל בפועל ש"סידרו לו מקום בקורס", זו לא חוויה נעימה שהמפקח יודע שהוא לא הצליח לעבור את סף מבחני הקבלה בזכות עצמו....

בתשע"ו, מתוך כ- 1300 מועמדים התקבלו כ-20% בלבד לקורס.
על מנת להכפיל את סיכוייכם לעבור את מבחני הסף מומלץ לפנות ליועץ מומחה שהוא:
א. מחזיק בידיו דוגמאות של השאלון הביוגרפי, וידע להנחות מה אומרים ומה לא אומרים
ב. מומחה במנהל החינוך ובעל ניסיון בעבודה בבית ספר המכיר את מטרות ויעדי המשרד (לא צריך פסיכולוג)
ג. מומחה שישב במכרזי ניהול כחבר וועדות הבחינה ומכיר את הטרמינולוגיה הנדרשת
ד. מאמן מוסמך שיבנה לכם מיתוג אישי ניהולי מנצח, ויבליט את "הכוכבות" שלכם
 
היות והתחרות קשה, ושלב השאלון הביוגרפי שווה 25 נקודות מתוך 100 מציונכם הסופי, מומלץ להגיע להכנה מקצועית כבר לקראת השלב של השאלון הביוגראפי! זכרו: חשוב לדעת מה להגיד ואיך, אך לא פחות חשוב לדעת גם מה לא להגיד!!!

ד"ר ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של "המכון למימוש זכויות מורים" מומחית בהכנת מועמדים למבחני כניסה לאבני ראשה ולמכרזים לניהול בתי ספר ומערכות חינוך, ולפיקוח. בוגרת תואר שלישי ותואר שני (בהצטיינות) בחינוך של אוניברסיטת בר אילן. בוגרת קורס מנהלים של משרד החינוך באוניברסיטת תל אביב. מאמנת מוסמכת בוגרת מכללת קואוצ'מי ויועצת חינוכית מורשית. 

                                             2. 10 טיפים להצלחה במילוי השאלון הביוגרפי                                                                                             מאת:  ד"ר ניצן ברוקס     אתר: www.dr-nitzan.co.il

איך לעבור את סף הכניסה לקורס מנהלים של אבני ראשה? מדי שנה מגישים מועמדות לקורס מנהלים כ- 1600 מועמדים ורק כ- 20% מתוכם מתקבלים. חלק מהמועמדים שנידחו, ניגשים שוב לבחינות הכניסה בשנה או בשנים הבאות ומתקבלים! אז מה ידעו לעשות טוב יותר שבניסיון השני עזר להם להצליח? מה עשה מי שלא הצליח בהגשת מועמדותו בפעם הראשונה, שהצליח להתקבל בשנה שלאחר מכן? ומה ידע מי שהתקבל בפעם הראשונה?

מה עליך לעשות ביום של המבחן הביוגרפי כדי שכישוריך, ייחודיותך והתאמתך לניהול יעפילו על מה שמביאים המועמדים האחרים? להלן 10 טיפים להצלחה:

 1. בואו מוכנים: הגיעו לפחות שלושת רבעי שעה לפני הזמן כדי לא להיות לחוצים. נוחו טוב יום קודם. הגיעו במצב רוח טוב. התלבשו לבוש הדור אך נוח, ובשכבות- כדי שלא יהיה לכם קר או חם וכדי שתרגישו חשובים ואטרקטיביים. הבחינה אורכת 4 שעות והדרך וההמתנה לבחינה אורכות זמן נוסף: אכלו לפני יציאתכם והצטיידו באוכל ובשתייה ובכסף לחניייה. הכינו סרגל וכלי כתיבה טובים, טישו, משאף, תרופות- כל מה שיתכן שתצטרכו 
               
2. הכינו בבית מראש רשימה של מיזמים ופרויקטים מעניינים שעשיתם, רשימת פרסי הצטיינות שקיבלתם, רשימת כל התפקידים המשמעותיים שעשיתם, רשימה של קשיים שלאורך הקריירה ידעתם להתגבר עליהם בהצלחה, רשימה של חוזקות ומחמאות שקיבלתם: ממי ובאיזו סיטואציה. כך תצליחו לשלוף ביתר קלות ביום הבחינה דוגמאות מעצימות וליצור מאגר אסוציאטיבי חיובי ומרשים ביותר של הקוראים אודות אישיותכם                                               

3. הקפידו על כתיבה נקייה, עם סימני פיסוק, פסקאות, כתב יד נקי וברור וללא שגיאות כתיב. למועמדים מהמגזר יש אפשרות להיבחן בשלב הביוגרפי בשפה הערבית- אם יש לכם שגיאות כתיב עדיף לרשום בערבית. 

 4. התאמצו לענות בקצרה, היות ומגבילים אתכם לכתוב בתוך כ-7 שורות המסומנות בדף הבחינה. הציגו את רעיונותיכם באופן מובנה, הגיוני וברור כך שגם מי שלא נכח באירוע המדווח יבין מה קרה שם. הפרידו בין תיאור המקרה, בין העובדות,  לבין הפרשנויות והמחשבות שלכם

5. הקפידו לענות רק על מה ששואלים אתכם, הקטינו סיטואציות שליליות והגדילו והרחיבו סיטואציות חיוביות. אם שואלים על סיטואציות שבהן לא התנהגו כלפיכם בכבוד, או לא ביצעו את הוראתכם- בחרו סיטואציות טריוויאליות שקורות לכל אחראי. חישבו איך לשלב בתשובותיכם על השאלות סיטואציות מתוך מגוון התפקידים שביצעתם- כדי להפגין עושר של עשייה וביצועים שהנכם מביאים מניסיונכם

 6. השתדלו להראות צדדים מגוונים באישיותכם: אם בשאלה מסוימת הפגנתם חשיבה אינדיבידואלית, יוזמה, חדשנות, יכולת חשיבה מחוץ לקופסה, יכולת הובלה וכד'.... מצאו את ההזדמנות, בתשובותיכן האחרות, להפגין גם יכולת שיתוף, גמישות, קבלת השונה בעבודת צוות, פתיחות להיוועצות ואפילו לשינוי עמדות או החלטות

 7. לא כל אירוע חריג בקריירה חשוב לספר! אם יש ספק-אין ספק!!! בשאלון תישאלו על דברים שלא הצלחתם, שקיבלתם משוב שלילי, שלא נשמעו להוראתכם, שהורים התקיפו אתכם, שניסיתם לעשות ולא הצלחתם כמו שרציתם ותכננתם, שלא הספקתם, שהבעתם דעה לא מקובלת ....שמרו על פרופורציות, וקחו בחשבון שאינכם מכירים את הבוחנים!  ישנן שגיאות שאסור לעשות! אל תספרו על חוויות טראומטיות מהעבר שמלוות אתכם בזיכרונכם שנים, ותחפשו סימפטיה והבנה אצל הקוראים... זה לא המקום! מה שנחרץ בזיכרונכם עלול להיחרץ בזיכרון הבוחנים ולקלקל את הרושם עליכם

8. כשאתם נשאלים על יוזמות שעשיתם: חפשו את אלו בהן הפעלתם מורים (מנהל מפעיל מורים, מורה מפעיל תלמידים), את רחבות ההיקף והמשמעותיות ביותר, הערכיות ביותר, המיוחדות ביותר, והעולות בקנה אחד עם המטרות והיעדים של משרד החינוך והיחודיות של בית ספרכם

9. לעולם אל תעבירו ביקורת על המנהל או על ממונה אחר, ואל תיתפסו לרכילויות! המעריכים שלכם הם מנהלים או מפקחים, בפועל או לשעבר, והם מחפשים נאמנות! אם צריך להעביר ביקורת - תבחרו את מי שמתחתיכם ובתחום אחריותכם המקצועית. והיה ונשאלתם על סיטואציה של ויכוח עם המנהל הישיר- בחרו אירוע שבו היו חילוקי דעות ובסופו של דבר עמדתכם התקבלה באהדה, כגון: הצעה לשינוי סעיף בתקנון בית הספר, וכד'   

10. בואו למבחן כשהינכם מכירים את מבנה המבחן, ומומחה במנהל החינוך אימן אתכם לקראת הבחינה! מאמן שיכול לזהות את הכוחות שלכם, ויודע למתג אתכם על סמך הייחודיות, התפקידים, הכישורים והניסיון שהנכם מביאים ושרלוונטיים להצלחה בתפקיד מנהל בית ספר. רק מומחה במנהל החינוך ידע לבנות עבורכם תשובות לשאלות שאינכם יודעים לענות, מתוך הבנת ניתוח העיסוקים והתפקידים בחינוך שביצעתם, ובהתאמה לדרישות משרד החינוך העדכניות 

לסיכום: עליכם להגיע מוכנים לבחינה על מנת שתוכלו להצטייר בעיני הבוחנים כדמות מנהיגה ומובילה, אחראית וייחודית, המיומנת בתפקידי ניהול, היודעת לבנות חזון, לרתום אנשים, להשפיע על באי בית הספר ולהוביל את בית הספר להצלחה! קחו הדרכה ממנטור שיאמן אתכם על שאלון דומה לזה שתקבלו, שמכיר את מערכת החינוך ומכיר את האפיונים של מגוון התפקידים כדי שיוכל להעצים את העוצמות הניהוליות שלכם. היו מאוד מדוייקים בתשובותיכם, והתכוננו לבחינה עד אשר תגיעו לרמה הנדרשת, כי רק הטובים ביותר מצליחים לעבור את רף הקבלה!

                                                       בהצלחה....



                                        3. הכנה לשלב הראיונות האישיים של אבני ראשה
                                      מאת:  ד"ר ניצן ברוקס     אתר: www.dr-nitzan.co.il
 
הכנת כל מועמד ומועמדת לשלב הראיונות האישיים של מבחני הכניסה לקורס מנהלים של אבני ראשה היא מומחיות שצריכה להירקם באופן פרטני ומקצועי עם כול מועמד בנפרד על פי נתוניו האישיים, ניסיונו ואישיותו, ובהתאמה לדרישות התפקיד ולקריטריונים הנדרשים על ידי קברניטי מערכת החינוך בישראל. כמו תפירה עילית, כך בשלב ההכנה, צריך לקחת את הנתונים האישיים של המועמד, להחליט מה להבליט ומה להצניע, ולתפור חליפה שבעזרתה יוכל להצליח לעבור את סף הקבלה!
אופן הצגת המועמד את עצמו, את יכולותיו ואת ניסיונו, כמו גם את החזון הניהולי שלו, הם קריטיים לסיכויי הצלחתו להתקבל לקורס להכשרת מנהלים.
במוצהר (על ידי ועדת הקבלה), המועמד נבחן בראיונות האישיים על פי שלושת הקריטריונים הבאים:
- כישורי תקשורת בינאישית
- כישורי מודעות עצמית
- ידע ותפיסות פדגוגיות
אבל תכלס, הגדרות אלה נכונות גם לאיפיון העיסוק של כל מי שמטפל או מלמד או מעסיק ילדים, והוא לאוו דווקא מנהל בית ספר!
ממנהל בית ספר נדרש הרבה יותר. ואת ה"הרבה יותר" עליכם להביא לשלב הראיונות!!!

מנהל צריך להיות "מורם מהעם". חשוב להציג בראיון "מיתוג אישי ניהולי" ייחודי הממחיש את עליונותך האישיותית והמקצועית בסביבת עבודתך. מנהל צריך להיות מנהיג ובעל השפעה על סביבתו- תכונה זו חייבת לבוא לידי ביטוי בכל אחד מהראיונות האישיים. אוהבים לבחור לניהול את האנשים שביצעו מכלול תפקידים, שיזמו פרוייקטים חינוכיים מעניינים,  שהתנסו במקום עבודתם בשיטות הוראה מתקדמות, שיזמו אירועים חברתיים/ קהילתיים, שהדריכו צוותי מורים.
חשוב בראיונות שתדעו כיצד להציג את נתוניכם האישיים, יכולותיכם וכישוריכם העשויים להיות משמעותיים להצלחתכם כמנהלים לעתיד (יוזמה, ראיה מערכתית, נחישות, יכולת השפעה והובלת צוות, יצירתיות, כריזמה ועוד).
כמו כן, הנכם נבחנים במידת התמצאותכם במטרות ויעדי משרד החינוך, שיטותיכם להכנסת דרכי הוראה ולמידה משמעותיות, יכולתכם לפתח תכניות מיוחדות לתלמידים תת משיגים מחד ולמצטיינים מאידך, ולהתאים את שיטות ההוראה למידה לשנות ה-21.

עולם הניהול בכלל, ובמערכת החינוך בפרט, הוא עולם תחרותי. מנהל נדרש להפגין בבית ספרו ייחודיות, מקוריות בתכנון ובעשייה, ויכולת שינוי והובלת תהליכים. התחרות מתחילה מרגע עמידתך על סף הכניסה לקורס להכשרת מנהלים. לא מספיק שיש לך מודעות לתרומתך למערכת החינוך במקום עבודתך. עליך להציג את יכולתך להגות רעיונות חינוכיים בעלי ערך, להביא את ההקשרים המתאימים בפני המראיינים, ולשכנעם שיש ביכולתך להיות בשורה אחת עם טובי המנהלים בארץ!!!
כול אמירה מוצלחת- תקדם אותך לסף הכניסה לקורס מנהלים. אך, גם כול אמירה שגויה תרחיק אותך משם!

להלן מספר טיפים ליום הבחינה: הגיעו כמה דקות לפני השעה היעודה, כדי שלא תזיעו ותתנשפו בראיון. מרגע כניסתכם למקום, נוצר רושם ראשוני שהשפעתו רבה וקשה לתיקון אחר כך. על כן, דאגו להופעה מכובדת: אם הנך גבר- הקפד על לבוש ספורט- אלגנט מחמיא, נקי ורגיל (לא כובע מוזר, לא אפודת סבא, לא ז'קט מהחתונה). היה מגולח למשעי, מסופר ומסורק, נעליים מצוחצחות, מכפלת במכנסיים. דאג שבישיבתך לא מבצבץ כלום ממכנסיך. שציפורנך גזורות ונקיות. לבש חולצת בד לבנה וצחורה, או כל צבע עדין ורגוע אחר, ומכנס מגוהץ, רצוי לא ג'ינס. או שמלה עד הברכיים. אפשר ז'קט או סוודר. בשום אופן לא לבוא חשוף, שקוף או צמוד מדי (בחני עצמך בישיבה, שהכפתורים בחולצה לא יפתחו באזור החזה, ושהחצאית לא תטפס במעלה הירכיים). רצוי לבוא עם תכשיט מעניין, אך לא להגזים בכמות התכשיטים. הקפידי על שיער מסודר, איפור עדין, בושם נעים.

חשוב להיכנס בגו זקוף, במרץ, עם חיוך. ליצור קשר עין עם מי שמראיין. לברך במילים: "צהריים טובים". חכו שיזמינו אתכם לשבת. התישבו זקוף, ידיים על הברכיים, רגליים מקבילות על הרצפה. חייכו בפה פתוח וחכו לשאלה הראשונה בנינוחות.
רוב הסיכויים שהשאלה הראשונה תהיה- ספר/י על עצמך והסבר/י למה את/ה רוצה להיות בקורס מנהלים/ מנהל? למה עכשיו? חשוב להציג בשטף את המיתוג האישי שלכם (כפי שאני בונה לכם), את החזון הניהולי חינוכי שלכם (כפי שאנחנו בונים בפגישה המקדימה בהסתמך על כישוריכם וניסיונכם) ואיזשהו משפט מוטיבציה (שהכנו מבעוד מועד לסיום התשובה הראשונה של הראיון). חשוב לדבר ברצף כ-6-7 דקות רצופות. הופעתך, טון הדיבור, שטף הדיבור, שפת הגוף, תנועות הידיים והעיניים חשובות לא פחות ממה שתגיד/י. חשוב לתאר את עצמכם כמי שהשתלב/ה במערכת במספר תפקידי מפתח, תרם לעשייה הניהולית כחבר/ת הנהלה, הוביל צוותים, הנחה תוכניות, הפעיל/ה יוזמות. הזכרו שמות אנשים מוערכים במערכת שעובדים איתכם וידועים לקהל הבוחנים, ושהנכם סומכים עליהם שימליצו עליכם. תארו פרויקטים מיוחדים שביצעתם וזכיתם להערכה. מנו את תעודות ההוקרה שקיבלתם, אם קיבלתם. תארו את עצמכם כאחראים, יוזמים, אכפתיים, חרוצים, יודעים להסתדר עם כולם ולקדם תהליכים. חשוב שתביאו דוגמאות מהצלחתכם בעשייה עם המורים. מרבית המועמדים באים מעולם הכיתה, ונוטים להביא דוגמאות מהצלחתם בהובלת התלמידים להישגים לימודיים או חינוכיים. מנהל עובד עם מורים. על כן, עדיף שתבחרו להביא דוגמאות מעשייתכם עם צוות המורים.

היזהרו לא להילחץ אם בראיון יאמרו לכם משהו מלחיץ או מפתיע. רוצים לראות את תגובתכם למצבי לחץ. אל תנדבו אינפורמציה מכשילה על עצמכם גם אם תישאלו על תכונה לא טובה, על מקרה שנכשלת, או על משהו שלא הצלחתם. מנהל טוב יודע לענות בדיפלומטיות.

מרבית המראיינים הם מנהלים בעצמם, והם יודעים לתת למרואיין הרגשה טובה גם אם הראיון לא היה משכנע. לכן, גם אם יצאתם בהרגשה טובה מהראיונות, אבל לא התקבלתם בניסיון הראשון ו/או השני לקורס של אבני ראשה- מומלץ להיעזר בשירותי  "המכון למימוש זכויות מורים".  כאן תקבלו הכנה והדרכה מקצועית, איך להופיע בראיון, מה להציג במיתוג האישי, איך להבנות את החזון הניהולי שלכם בהסתמך על נקודות החוזק וניסיונכם, ודרישות משרד החינוך, והכי חשוב- איך לכבוש את לב המראיינים ולשכנעם שהינכם מאוד מתאימים!


ד"ר ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של "המכון למימוש זכויות מורים" מומחית בהכנת מועמדים למבחני כניסה לאבני ראשה ולמכרזים לניהול ופיקוח על בתי ספר, גנים ומערכות חינוך. בוגרת תואר שלישי ותואר שני (בהצטיינות) בחינוך של אוניברסיטת בר אילן. בוגרת קורס מנהלים של משרד החינוך באוניברסיטת תל אביב. מאמנת מוסמכת בוגרת מכללת קואוצ'מי, ויועצת חינוכית מורשית. 
 
 
                                    4. הכנה לשלב הסימולציות של מבחני הכניסה לאבני ראשה
                                               מאת:  ד"ר ניצן ברוקס  אתר: www.dr-nitzan.co.il
 

שלב הסימולציות הוא שלב שמרבית המועמדים מתיחסים אליו כמשהו קל יחסית, ו"יהיה בסדר", אבל הוא לא פשוט בכלל וחייבים להקפיד על כמה כללים כדי לעבור אותו בגדול!!

בעיקרון, בוחנים אתכם על מספר קריטריונים:
א. יכולת הובלה, מנהיגות, כריזמה, יוזמה ותרומה לקבוצה: מנהל צריך להיות דמות מובילה, בעלת השפעה על האחרים ויכולת הובל צוות
ב. אסרטיביות- היכולת לעמוד על שלך ולעמוד בנימוס מול תוקפנות או ביטול מצד אחרים
ג. דומיננטיות  ואופרטיביות- מנהל צריך להיות זה שמוציא את הצוות שלו ממצבי תקיעות ופועל ביעילות
ד. סגנון דיבור והתנהגות- מנהל חייב להיות דמות חיובית לחיקוי: מנומס, אדיב, חכם, סובלני, מוביל והחלטי
ה. בעל ידע ומיומנויות פדגוגיות, חינוכיות, ניהוליות- חייבת להיות מקצועיות ומומחיות בתחום 

ביום ההערכה עליך לגשת לשתי סימולציות, שבכול אחת מהן תינתן לך סיטואציה בעייתית ניהולית מחיי בית הספר, צוות של עוד 3-4 מועמדים ו-20-30 דקות כדי לפתור את הסוגייה בקבוצה. חשוב מאוד לגשת לנושא בגישה חיובית, כמו שניגשים למשחק מאתגר. חשוב מאוד להפוך את חברי הקבוצה שלך לאוהדים: אם הנכם מחכים מחוץ לחדר, מחכים שיקראו לכם: תן/תני מחמאה לזו שעומדת לידך על לבושה, תציע/י מראש לחברי הקבוצה לתמוך זה בזה ולעזור לכולם להצליח (זה לא מכרז לניהול שיש מנצח אחד. זה אפשרי שכולכם תצליחו). הבטיחו מראש דקה ורבע שבה כל מועמד יוכל להציע את דעתו בסבב. אחרת עלול להיווצר מצב שהראשון מציג את עמדתו ואחריו יש מקום רק לתגובות של עם מה מסכימים ועם מה לא. נכנסתם לחדר, הקריאו לכם את נושא הסימולציה, קחו דקה לחשוב ולתכנן מהלכים. הקרינו חיוביות וסמכותיות בקו שהנכם מובילים. אל תאריכו מדי בשיחה- זה גוזל את הזמן של האחרים!!!
חישבו מהו הרעיון המתניע ביותר שיש בידכם כדי לסחוף אחריכם את האחרים. לאילו מביניכם שאין מושג בתוכן הנושא שהועלה, קחו תפקיד מנהלתי כמו- לשמור על לוח הזמנים, לסכם בנקודות את דברי אחרים. 
היו פרסונאליים. חייכו, פרגנו בכייף על רעיונות טובים של האחרים. אם אמרתם משהו מיותר, זוזו הצדה בלי לאבד את התלהבותכם. 
אל תנמיכו את האחרים! אל תתקנו אותם. אמרו את דעתכם ותנו לאחרים להבין שהיא עומדת בסתירה לדברי האחר. 
אם יש בידכם להכליל בדבריכם גם את רעיונות האחרים, זה מצויין. התחבבו על האחרים: אנשים נוטים לקבל את דברי האחרים אם הם מחבבים אותם.
 
חמש דקות לקראת הסיום, הקפידו לערוך סיכום קבוצתי של הדברים, גם אם לא הגעתם לעיבוד הסופי של הנושא, והשתדלו שדיעותיכם תיכללנה בתוך הסיכום. השתדלו לנסח את הדברים באופן מובנה, ברהיטות, בעברית גבוהה, ותוך שימוש במונחים מקצועיים מקובלים.

בסיום המשימה, אפשר שתישאלו על ידי הצופה, איך היה לכם? מה הלך טוב? הגיבו מתוך ראיה של הכלל: היו
 גאים בכל עשייה שמקדמת את הקבוצה ו/או את המשימה. כלומר, במקום להגיד "הרעיון שהעליתי היה מצוין". הגידו: "אני גאה שהרעיון שלי התקבל על ידי חברי הקבוצה", או "שהרעיון שלי קידם את המשימה".
 
חשוב לשים לב לשפת הגוף, לעוצמת הקול, לטון הדיבור, לקשר שנוצר עם חברי הקבוצה, לאנרגיה שלך, לאווירה שנוצרת, לידע שלך בתחום, לעיבוד המידע, ולאופן קבלת ההחלטות. לשיתופי הפעולה, למידת ההשפעה שלך, לאופן הניסוח של הצגת עמדותיך, ליכולתך להתמקד בעיקר. הצדק את עמדותיך באמצעות נימוקים, הסברים, דוגמאות, ציטוט מחוזרי מנכ"ל. חשוב לשמור על שרשור רעיוני. שהאחרים יבינו למה אתה חותר.
 
ולסיכום: אין דרך טובה יותר להתכונן לשלב הסימולציות מאשר להתנסות ב"סימולציית קדם מבחן" עם מועמדים נוספים ב"מכון למימוש זכויות מורים". בבואכם תקבלו הנחיות מראש, איך לגשת לביצוע, במהלך הסימולציה ירשמו הערות לשיפור התנהגותו של כל משתתף, ובסיום כל משתתף מקבל את המשוב האישי שלו עם הסברים מה לתקן ואיך.
ההתנסות המוקדמת מאוד משפרת את הביטחון העצמי, ואף קרה, ששתי מועמדות שנפגשו אצלי בהכנה, נפגשו ביום המבחן, ועזרו זו לזו להיות במיטבן- ושתיהן התקבלו לקורס!!!

(למעוניינים- אפשר לנסות לתאם צוותים על פי תאריך ומיקום הבחינה). 
 
      למעוניינים בהכנה למיונים של אבני ראשה- פנו ל"מכון למימוש זכויות מורים" 050-9005452 

דר' ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של המכון למימוש זכויות מורים, מומחית בהכנת מועמדים למבחני אבני ראשה ולמכרזי ניהול ופיקוח. בוגרת תואר שני בהצטיינות ותואר שלישי בחינוך מאוניברסיטת בר אילן, וקורס מנהלים של משרד החינוך באוניברסיטת תל אביב. השתתפה כחברה בוועדות הבחינה של מאות מכרזים לניהול בתי ספר ומערכות חינוך כנציגת האגוד המקצועי. מכירה את מערכת החינוך על בוריה ואת הדרישות והציפיות מהמועמדים. מאמנת אישית מוסמכת ויועצת חינוכית מורשית. 

 
 
                                                    

5. למי יש את הסיכויים הגבוהים ביותר להתקבל לאבני ראשה?

                                         מאת: דר' ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של המכון למימוש זכויות מורים

למי יש את הסיכויים הגבוהים ביותר להתקבל לאבני ראשה? לבעל ההכשרות האקדמיות הגבוהות יותר? לבעל הניסיון הרב יותר? לבעל ההמלצות הטובות ביותר? לבעל הקשרים הפוליטיים המשמעותיים ביותר? לעובדי ההוראה הצעירים בעלי האנרגיות הגבוהות או אולי למבוגרים המנוסים והמחושבים יותר? לבעלי הכישורים המיוחדים הספציפיים לתחום מסוים או למי שיכול לנהל כל בית ספר? למי ש"מזמר" את החזון הניהולי הנפוץ והטריוויאלי או לבעל התפיסה החינוכית הייחודית והמקורית? איפה האיזון הנכון בין הטריוויאליות לבין המקוריות והייחודיות הנדרשת כדי לבלוט בין שאר המועמדים?

איך זה הולך? האם מקצים מספר מקומות בקורס  לניהול מוסדות חינוך בחינוך הממלכתי, הממלכתי דתי, החרדי, הערבי, הדרוזי, הבדואי, הצ'רקסי, השומרונים, הרפורמי, האנתרופוסופי? למחוננים, לחינוך המיוחד, לבתי הספר הפתוחים וכד'? או לפי מי שצבר הכי הרבה נקודות? אם כך- מדוע מבקשים פרטים אישיים מפורטים?

האם מי שמכהנים כמנהלים במינוי מקבלים קדימות בקבלה לקורס על מנת שיוכלו להמשיך לנהל במקום עבודתם גם בשנה ובשנים הבאות? כמה מנהלים במינוי שמעתם שלא התקבלו לקורס של אבני ראשה, גם לא לאחר שלב הערעורים?

אם בכניסה לאוניברסיטה, מי שניגש לבגרות 5 יחידות במתמטיקה מקבל תוספת 25 נקודות לציון, וזה שניגש ל- 4 יחידות מקבל 15 תוספת נקודות - בציון הסופי של אבני ראשה - לא תקבל אפילו נקודה אחת תוספת לציון אם סיימת דוקטורט בהצטיינות! האם היכולת לסיים תואר שלישי לא אומרת משהו על מי שעומד לנהל מוסד לימודים? 

עד סוף אוקטובר צריך להגיש מועמדות למבחני המיון. אז איך אדע בטרם אכנס לתהליך, מהם הסיכויים שלי להצליח? לפי דעת המנהל הישיר שלי? לפי דעת מפקחת בית הספר עלי? על פי גובה התפקיד שמינו אותי? או על פי מה שאני מאמינה שאני יכולה? 

דעתי ברורה! תאמינו לעצמכם ובעצמכם!

הנחישות להצליח הכי חשובה, וחשוב לזכור- שזו תחרות!!!  את המאמצים חשוב להשקיע בכיוון המכריע! תאמנו את עצמכם בהתאם לקריטריונים שיצ'פרו אתכם בנקודות זכות!

מעבר למה שרשום בתנאי הסף, ישנם קריטריונים רבים: הכרת מערכת החינוך על בוריה, ניסיון בתפקידים ניהוליים, ידע בתחומי החינוך והניהול, כריזמה, מנהיגות ויכולת הובלה, מוטיבציה, יכולת לעבוד בצוות, יכולת למידה, יכולת ניתוח, חשיבה אנליטית מערכתית, ביקורתיות, יצירתיות, יכולת פתרון בעיות והסקת מסקנות, יכולת הבעה טובה בעל פה ובכתב, יכולת שימוש באמצעים דיגיטליים, יכולת קידום לימידה משמעותית, יוזמה, אינטליגנציה, יכולת להיות רב לאומי ורב תרבותי, הופעה מרשימה, קסם אישי, התנהגות על פי ערכים מוסריים, שוויוניים וחברתיים, חזון ניהולי חינוכי מרשים, יכולת ניהול, ניסיון בהובלת פרויקטים, "ראש גדול" ועוד כהנה וכהנה.... מה שקובע הוא הרושם הכללי שמתקבל ממך לכל אורך שלבי המיון!

והרושם מורכב משלושה שלבי מיון:

שלב השאלון הביוגראפי -שלב בו עליך להציג סיטואציות מחיי עבודתך באינטראקציות עם העמיתים בצוות, הממונים, התלמידים וההורים. בוחנים את המקצועיות שלך, את יכולת הביטוי בכתב, את היכולת לאזן בין הטיפול במקרה לבין הנעשה בשאר חלקי המערכת, היכולת לפתור בעיות בטווח הקצר וארוך, להבחין בחומרת המצבים ומתי צריך לדווח לממונים, היכולת לעקוף מכשולים, להסיק מסקנות, להתבסס על נתונים, להיות קשוב לנעשה בשטח, לאזן בין הצרכים של עצמך לאלו של האחרים, לתקן את עצמך תוך כדי תנועה, וכד'.

שלב הראיונות האישיים -שלב בו בודקים את מומחיותך ומקצועיותך בחינוך, את ניסיונך, את גישתך לטיפול במצבים שכיחים, את המוטיבציה שלך, את הכריזמה שלך, את יכולת הבעתך בעל פה, יכולת ההבניה שלך, את יכולת השליפה שלך האינטואיטיבית, את הייחודיות שלך, הערכים המובילים אותך, מידת האחריות והאפקטיביות שלך ועוד.... בראיון האישי- היות ומדובר במנהל או במפקח שתפקידו להעריך את יכולותיך- הכי חשוב הרושם הכללי שביכולתך ליצור!

שלב הסימולציות הקבוצתיות- שלב בו בודקים את יכולתך להוביל מהלכים בקבוצה, את יכולת מנהיגותך, את יכולתך לקבל משימה ולנהל את השלבים לפתרונה בשיתוף חברי צוות. בודקים את הידע המקצועי שלך, מידת האפקטיביות שלך בתנאי לחץ, יכולתך לעמוד בכבוד בתנאי תחרות ולהתחשב גם בחברי הקבוצה האחרים,  יכולתך לפתור בעיות, להבין נתונים, להסיק מסקנות ולקבל החלטות שיוסכמו גם על דעת האחרים. נבחנים ערכיך ותרבות התנהגותך בקבוצה: שפת הגוף, טון הדיבור, עוצמת הקול, חלוקת משאב הזמן עם חברי הקבוצה, יכולתך לקבל ולתת כבוד לדעות האחרים, התמצאותך בתחום לעומת האחרים ועוד

מחקרים הוכיחו, שכישורים, משאבים ויכולות לא הם אלו שמנבאים את אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר! המצליחים הם אלו שנחושים ברצון שלהם להצליח, שלא מתייאשים בקלות, שמתרגלים, מתאמנים, משפרים את ביצועיהם, משתתפים בעוד ועוד "אודישנים",  רותמים אנשים שיכולים לעזור להם, רוכשים ידע ואינפורמציה רלוונטית, קוראים, לומדים, מתייעצים, והכי חשוב: מתאמנים!!!! מקצוענים לומדים ממומחים. ספורטאים אולימפיים לומדים ממאמנים הכי בכירים בעולם, חלקם כאלו שהיו ספורטאים אולימפיים בעצמם! אלו שלוקחים את טובי המאמנים בתחום ומקדישים שעות, ימים, שבועות, חודשים ושנים - משיגים ומגשימים את חלומם!!!

גם לאלו מביניכם, שהייתה הזכות לעבוד כחברי הנהלה עם מנהל מעולה, שמתורגלים איך צריך לפעול במצבים כאלו ואחרים בשטח- חשוב להתאמן לקראת מבחני המיון. כי פה ושם, במצבים חדשים שעלולים להופיע בבחינה, הם עלולים לעשות שגיאות! וכמו שחשוב לדעת מה לעשות ולהגיד-חשוב לא פחות לדעת מה לא אומרים, ומה לא עושים! על אחת וכמה חשוב להיעזר במומחה מתחום החינוך שידריך אתכם אם המנהל הישיר שלכם לא נחשב בעיניכם כדמות ראויה לחיקוי!

אימונים אצל מאמן מוסמך שיודע "להוציא את הכוכבות שלכם" כלפי חוץ, שיודע להצביע עקרונות המנחים שעליכם להיצמד אליהם לאורך כל שלבי הבחינה, שבקי בתחום הניהול בחינוך,  שישב בוועדות הבחינה של מועמדים לניהול ומכיר את השימוש בטרמינולוגיה הנדרשת, שיודע מהן השאלות שתישאלו ומה נחשב לתשובות ראויות, שיודע לבנות איתכם תשובות נכונות בהתאם לאישיותכם, לניסיונכם ולנתונים שלכם. מאמן מומחה יכול לקדם את סיכוייכם להצליח.

פסיכולוג יכול לעזור גם, אבל לא רק! כי אין לו את הידע המקצועי הנדרש להצלחה במבחני הכניסה!

לא לדלג על אף שלב הכנה!! זכרו:

חשוב לדעת איך מבקשים המלצה מהמנהל ומהמפקח המכיר או לא מכיר את פועלך ואת אישיותך (צבירה מקסימאלית של 15  אחוז מהציון). יש ממליצים החושבים שהמלצה טובה מדי תיתפס כבלתי אמינה- והם ידאגו לאמינותם יותר מאשר לך! אז מה עושים..?

חשוב מאוד להתכונן למבחן הביוגראפי!  זה לא ששואלים אותך איפה נולדת וכמה שנים למדת. מופיעות שאלות קשות לפיצוח, המעמידות את ניסיונך המקצועי במבחן! עליך לחשוב ולבחור את תשובתך בקפידה, תוך הבנה של מה שמסתתר מאחורי השאלה! אימון ותרגול שאלון דומה אצל מומחה הקורא את תשובותיך, מתקן את שגיאותיך, ובונה תשובות המתאימות לניסיונך ולאישיותך במקום שלא ידעת מה לענות- יכול להקפיץ את סיכוייך להצלחה! (צבירה מקסימאלית של 25  אחוז מהציון)

חשוב מאוד לקבל הדרכה לקראת שלב הראיונות האישיים והסימולציות הקבוצתיות אצל מי שישב במכרזי ניהול כחבר הוועדה הבוחנת, שהוא מאמן מוסמך שיודע לחזק אתכם ולהבליט את כישוריכם וניסיונכם, מומחה בחינוך שייתן טיפים כלליים וספציפיים שיעזרו לכם לה יחלץ ממצבי תקיעות בלתי צפויים בראיונות האישיים או בסימולציות הקבוצתיות. ככול שתדעו לאילו ערכים מובילים להיצמד כך תדעו לבחור את התגובות המתאימות שיקנו לכם את הניקוד המרבי (צבירה מקסימאלית של 60 אחוז מהציון).

לסיכום: גם אם הנך עובד הוראה מצליח- לא בהכרח תצליח לעבור את סף המיון של מבחני הכניסה לאבני ראשה! נחישות, והתמדה ותרגול ספציפי של שלבי הבחינה, תוך התמקדות בקריטריונים הנמדדים במבחנים השונים והימנעות משגיאות- הם המפתח להצלחה!

מומלץ להיעזר במאמן מוסמך, מומחה במנהל החינוך, שיבנה לך מיתוג אישי, שיבנה איתך חזון ניהולי אישי התואם את ניסיונך ואישיותך, שיבליט את הכוכבות ואת כישורי הניהול שבך! שמכיר את שאלות הבחינה ואת התשובות המצופות,שיתרגל אתך את התשובות לשאלון הביוגראפי, את התשובות לשאלות הנשאלות במעמד הראיונות האישיים, ושינחה אותך איך להתנהג במעמד של הסימולציות הקבוצתיות.

אימונים מצד מומחה בהחלט ישלשו את סיכוייכם לעבור בהצלחה את הסף ולהתקבל לקורס מנהלים של אבני ראשה!

לקבלת פרטים אודות אופן הכנתך וההדרכתך, אשמח לשוחח איתך בטלפון: דר' ניצן ברוקס: 050-9005452

 

 6. למי מועילה שיטת המיון החדשה לקורס מנהלים של אבני ראשה תש"ע ועל מי היא מקשה?

דר' ניצן ברוקס   אתר: www.dr-nitzan.co.il

במשך שנים משקיע משרד החינוך מאמצים לשפר וליעל את תכניות ההכשרה לניהול בתי ספר וכן את שיטת המיון לקורס להכשרת מנהלים במטרה להשביח את עשייתם של מנהלי בתי הספר במדינת ישראל.

בעוד שברשויות המקומיות וברשתות החינוכיות ניתן להפנות מועמדים, קודם קבלתם לניהול, למכונים פרטיים- לקבלת חוות דעת על מידת התאמתם לניהול- במשרד החינוך אין אפשרות כזו! ההכרעה חייבת להתקבל ביום המכרז! בתוך רבע עד מחצית השעה של המכרז- המועמד מתראיין והרושם הסופי נוצר. וכך נעשו לא אחת טעויות, שנבחרו אנשים שלא הצליחו לעמוד בהצלחה במלאכת הניהול.

ולכן, ביקשו כל הנוכחים במכרזים, לקבל את שמות המועמדים למכרז לפני כשבועיים לפני קיומו- על מנת שיספיקו לאסוף אינפורמציה מהממונים על כל מועמד. עניין זה נתן המון כוח למנהלים לאחוז בקידומו המקצועי של כל עובד הוראה, נכנסו גם שיקולי אגו, השפעות פוליטיות וחיסול חשבונות, וגם זה לא הביא לשיפור בתוצאות הבחירה. ועוד-
עם השנים נרקמה התפיסה, שהמינויים במכרזים לניהול "מכורים" מראש. שממנים אנשים "קרובים לצלחת", "אומרי כן", בעלי קשרי משפחה, והתפתחה הרגשה כבדה אצל המועמדים האחרים. העובדה שקרו מקרים בהם לא נבחרו מועמדים שניגשו למכרזים ועמדו בתנאי המכרז ובמקומם מינו אנשים שלא עמדו בדרישות המכרז ולעיתים גם לא הייתה להם הכשרה אקדמית גבוהה- רק חיזקה את התסכול מצד אלו שניגשו למכרז כי עמדו בתנאיו ולא נבחרו.

ומכאן באה התפיסה, שיש לדרוש לפחות תואר שני מהמועמדים, כדי למנוע מצב שנבחרים אנשים ללא השכלה על פני אלו בעלי הידע במנהל החינוך. בעבר יכלו להגיש מועמדות למכרזי ניהול כל מי שלמדו לתואר שני  "מנהל החינוך" או לחילופין סיימו תואר ראשון וגם סיימו קורס להכשרת מנהלים מטעם משרד החינוך. קריטריון זה נתן משקל רב לידע ולהשכלת המועמדים, אבל זה לא תמיד היה מלווה בניסיון של המועמדים בביצוע תפקידי ניהול בשטח. ולכן היה צורך לשנות את השיטה ולקחת בחשבון יכולות ביצועיות, ניסיון בתפקידים בשטח, ומציאת אישיות מנהיגותית. 

ולכן, משנת תשע"ב, לא רק שחייבו את הסינון של מבחני העכה להתאמה לניהול ביום הערכה, והשתתפות בקורס להכשרת מנהלים, אלא אף הפקידו את המיונים בידי מכון "אבני ראשה": גוף חיצוני שאינו שייך לאף מחוז במשרד החינוך, הבוחן על פי שיטה בה רק 15% מהציון הסופי של כל מועמד נישען על המלצות הממונים!!! העברת קורס ההכשרה לגוף ארצי חיצוני הייתה אמורה להשאיר את הכוחות הפוליטיים בחוץ.

אלא שהסתבר, שהאוביקטיביות הזו הובילה לתופעה, שרבים מאלו שסיימו את הקורס אפילו לא ניגשו למכרזי ניהול!! הם באו ללמוד ניהול! ....בזבוז משאבים למערכת. ושוב הייתה תחושה מצד קברניטי החינוך שלא מגיעים למכרזים מועמדים מספיק ראויים לניהול!

ולכן מהשנה, הכניסו שני שינויים:
א.  לחייב כל מועמד בעת הרשמתו לקורס אבני ראשה לגשת בתוך 3 שנים מסיום הקורס למכרז לניהול בית ספר.
ב.  להוסיף שלב בתהליך המיון: לאסוף את כל בעלי הציונים הגבוהים ביותר במבדקים לקבוצה- ולהעלותם "לשלב המחוזי". מרגע זה, הציון שצברו מאבד את כוח השפעתו: רק שליש מהציון הסופי הוא הציון שצברו ושני השלישים האחרים לשיקולי הבחירה הם: "צרכי המחוז"-שיקול שאינו תלוי בטיב המועמד, ו"המלצות הפיקוח": מה שמחזיר את השיקולים הפוליטיים למפה!!!

ולכן- השיטה של "השלב המחוזי" מחזירה את הצורך של כל מועמד לעשות ככול יכולתו להיות מוכר למפקח/ת בית הספר, ורצוי ששימעו יגיע גם למפקח המחוז!!! וכן, ככול שהמועמד יתאים לקשת רחבה יותר של בתי ספר כך סיכוייו להיבחר גדלים (ניהול זה ניהול) ולעיתים ההפך: מועמדת צ'רקסית יחידה מהאזור יכולה להקדים את מקומם של רבים בשל נחיצות מנהלת בבית ספר צ'רקסי). שיטה זו אף השאירה מנהלים במינוי שלא הצליחו להיכנס לשלב המחוזי מחוץ לקורס המנהלים ולכן היו צריכים לחשוב על פתרון נוסף. כי אם המנהל במינוי הצליח בתפקידו- לא היה רצוי לוותר עליו...
ומכאן השינוי האחרון לקראת קורס תש"ע:
השנה זו הפעם הראשונה בה אפשרו ב"אבני ראשה" למועמדים שנבחנו שנה שעברה ולא נכנסו לקורס-  להגיש שוב את מועמדותם מבלי להיבחן מחדש- ולהישאר עם הציון הסופי שלהם משנה שעברה.
 וזה אומר להערכתי, שמשנת תשע"ט- מספר המועמדים לקורס של אבני ראשה כנראה יהיה גבוה בהרבה- כי לאלפיים וכמה מועמדים שניגשים כל שנה מחדש יתווספו עוד כמה עשרות מורים משנה שעברה שהציונים שלהם היו יחסית גבוהים. למשרד החינוך זה מהלך מצוין. לא מבזבזים אנרגיות מיותרות בבחינה מחודשת של כל המועמדים. על המועמדים החדשים זה מאוד מכביד: מספר המתחרים הטובים יגדל בהרבה!!!

ולכן, למי שניגשים לקורס אבני ראשה פעם ראשונה- מומלץ לקחת הדרכה ממומחה בתחום לקראת המבדקים, כדי להעלות את סיכוייהם, אפילו כאשר הם בטוחים שמנהליהם ימליצו בחום, ושכישוריהם מעולים ללא עוררין- התחרות עומדת להיות קשה!

למי ששנה שעברה ניגשו ולא עלו לשלב במחוזי- ברור שעליהם לגשת למסלול מחדש והפעם עם הכנה רצוי ומומלץ  והדרכה השנה כדי להשיג ציון גבוה יותר, ולהקפיד ללמוד מהמדריכים הטובים ביותר!!

ולגבי מי שנכנסו שנה שעברה לשלב המחוזי ולא התקבלו לקורס- מומלץ לגשת עם הציון של שנה שעברה כי לא בטוח שתצליחו השנה לשפר וגם שימרו על האנרגיות והכוחות. וגם: לא "להירדם בשמירה": תקבעו פגישות עם מפקחי משרד החינוך, מנהלי מחלקות החינוך במועצה וכול מי שקרוב לשולחנה של מנהלת המחוז כי חשוב מאוד שיכירו אתכם ואת מה שאתם מביאים אתכם לניהול. 

ולסיום, והכי חשוב: קחו הכנה למבחנים של אבני ראשה רק ממומחים מתחום החינוך! פסיכולוגים תעסוקתיים שאינם אנשי חינוך אינם יכולים לבנות עבורכם תשובות מעודכנות מתחום הפרופסיה, לבנות עבורכם חזון ניהולי הנשען על תפקידיכם ומומחיותכם ואלו התכנים שעליכם להביא למבדקים!
 ההוראה היא פרופסיה- וההדרכה חייבת להיעשות מידי אדם מהתחום!
התאמנו, הגיעו מוכנים- ותצליחו!
 



 


 

 

        
 

 
 
  הכנה למבחני אבני ראשה