א. הכנה למכרזי ניהול לבתי ספר/ למכרזי ניהול מחלקות חינוך/ למכרזי פיקוח  
   ב. כתיבת קורות חיים והכנה לראיונות עבודה

 
א. הכנה למכרזי ניהול או למכרזי פיקוח: ההצלחה במכרזים לניהול בתי ספר, לניהול מחלקות חינוך או לפיקוח, היא תוצר של קשירת קשרים עם קברניטי החינוך, ניסיון מוצלח ומוכח בתפקידי ניהול, והופעה משכנעת ומקצועית במכרז הכוללת גם אינטראקציה נכונה עם חברי וועדת הבחינה.
על מנת לבנות אסטרטגיה נכונה לשיווק עצמי עליך לבחור עם מי להיפגש קודם ועם מי אחר כך? לדעת למתג את עצמך כמי שהיא בעלת ניסיון ניהולי מוכח ובעלת יחודיות ויזמות שתוביל את בית הספר שבנהולה להישגים מרשימים ולעשייה חינוכית, חברתית ופדגוגית יוצאת מן הכלל. עליך לבנות לעצמך מיתוג אישי משכנע, חזון לתלפקיד המוצע, ולהפגין מומחיות בתחום והתלהבות ומוטיבציה לתפקיד. על החזון שאת מציגה לענות על צרכי האוכלוסייה הספציפית אותה את הולכת לשרת, ועליו להיות בהלימה לאני המאמין של הממונים שיהיו לך באותו מקום.  עליך להציג יוזמות ופרויקטים מיוחדים שביצעת, להפגין יכולות ניהוליות ותקשורתיות טובות עם הכפיפים, העמיתים, הממונים ומקבלי השירות. עליך להשתמש בטרמינולוגיה מקצועית ולהדגיש איך טיפלת בנושאים שרלוונטיים לתקופה ולמקום. עליך להפגין ידע, להתלבש ולהתנהג בצורה מכבדת ומכובדת, ולדעת לשכנע את חברי הוועדה שאת אמינה, ושיהיה להם טוב ונעים לעבוד איתך!
כאן במכון למימוש זכויות מורים תקבלו את השאלות שתישאלו במכרז ואת ההבנייה של התשובות שעליכם לענות  בהתאם לניסיונכם וכישוריכם ובהלימה לדרישות ולצפיות של המראיינים. ישבתי במאות מכרזים ואוכל להביא אתכם למקום בו תגיעו מוכנים למכרז! 

 אל תוותרו על לפחות מפגש הכנה אחד! הדבר שהכי קשה לבן אדם הוא לשווק ולמכור את עצמו לאחרים ואני כאן לעזור לכם להצליח!

 
 רצוי לבוא להכנה לקראת המכרזים עוד לפני יציאת פרסום המכרזים. כבר בחודשים ינואר פברואר. כי מרגע שיצא המכרז אסור להם להיפגש ולהכיר אתכם כמועמדים שניגשים למכרז. כך שאם אתם כבר משמים עבור הכנה, קחו את ההדרכה לפני הפרסומים, על מנת שההדרכה תשמש אתכם גם בפגישות עם מפקחי משרד החינוך ומנהלי מחלקות החינוך במקומות שם הנכם רוצים לנהל. רושם ראשוני יש רק פעם אחת- ויש לו השלכות מרחיקות לכת על האופן בו ישפטו את מידת התאמתכם לדרישות הממונים.
כשקובעים פגישות חשוב להכיר את המדרג ההיררכי ודעת למי צריך לפנות קודם ולמי אחר כך! וגם חשוב להכיר את הסגנון האישי של כל אחד מראיין ומהם העקרונות והערכים המרכזיים שהוא מחזיק.
חשוב לדעת באלו הצהרות לא להשתמש! שאלה כגון- האם תסכים לנהל חטיבת ביניים במבנה שש שנתי או לנהל רק חטיבה עצמאית? היא לא שאלה תמימה של מהי עדיפותך?כאן במכון נכין אתכם גם מה ואיך לומר, וגם מה לא לומר!
 
ב. כתיבת קורות חיים והדרכה למציאת עבודה- קורות החיים מהווים את הרושם הראשון בהצגת מועמדותכם לכל מקום עבודה ו/או תפקיד חדש. חשוב ליצור בידול ויחודיות בקורות החיים שיגרמו לממונה לרצות לפגוש אתכם.  חשוב להציג בקורות חיים גם הכשרות וניסיון בתחום הנדרש, וגם פרויקטים מיוחדים בסדר גודל או חשיבות מרשימים כדי שהממונה יבין, שזו הבשורה והשליחות המיוחדת שאתם מביאים איתכם לתפקיד. דרך כתיבת קורות החיים והשימוש בטרמינולוגיה מקצועית עכשווית חשוב ליצירת הרושם, וחשוב לא פחות להראות מתוך הפרויקטים שעשיתם שאתם יודעים לעבוד בצוות, להתחדש ולענות על צרכי השטח, ושיש לכם תעוזה לפעול בגדול! 
אם הנכם
חדשים בתחום, או מבוגרים שיצאו לפנסיה מוקדמת או נפלטו ממקום עבודה שנסגר, תיאלצו להשתדל כפליים כדי לשכנע את המעסיקים לבחור דווקא בכם, ולכן חשוב מאוד לרשום שמות ממליצים ידועים ומוערכים בתחום שמכירים אתכם מתוך עבודה משותפת, או הכשרה מקצועית שעשיתם ביחד, ושאתם סומכים על חוות הדעת שיאמרו עליכם במאה אחוז!
לעיתים רבות, חשוב לא להסתפק בקורות החיים ולבוא למכרז, אלא ליזום פגישה פנים אל פנים עם המעסיק לפני הגשת המועמדות למכרז, כי אז יש יותר זמן לערוך שיחת היכרות מעמיקה וליצור קשר רגשי אחד על אחד. אם הצלחתם לקבל את הסכמתם לפגוש אתכם טרם המכרז- בואו לשיחת הדרכה איך כדאי למתג את עצמכם ולהציג את חזונכם לגבי האופן שבו תפעלו אם וכאשר תיבחרו!

חשוב לקרוא להבין כל אינפורמציה על מקום העבודה שאליו ברצונכם להגיע, ועל הממונה שיושב בראש וועדת הבחירה במכרז, ולהתאים את הצגתכם למה שהמעסיק מחפש! אל תנאמו נאומים על איך דברים אמורים להתנהל. דברו על מה עשיתם בתוך התפקידים שביצעתם ואיך הגדלתם ראש בתחומי אחריותכם! בחרו דוגמאות מהדברים שייתנו מענה לקשיים ולכשלים של הארגון אליו אתם נכנסים. ככול שתבינו טוב יותר מה יכול לקרות בעוד שנה, ובעוד שלוש שנים אם תיבחרו לתפקיד, ותדברו על כך בראיון גם אם לא נשאלתם על כך, כך תצליחו טוב יותר לגבור בתחרות על המועמדים האחרים ולזכות במכרז!
 
חשוב לזכור: בחירת מועמד לתפקיד אינה רק רציונאלית ועל פי נתונים אקדמיים ומקצועיים. היא גם אינטואיטיבית ורגשית! לכן חשוב להגיע מלמטה למעלה, לקבל באהבה כל שאלה מצד המראיין, לא להתווכח איתו על קביעות שהוא אומר במכרז גם אם אתם בטוחים שהוא טועה. לבנות אמון, זרימה, התלהבות, ביטחון, אהדה- או כל מענה  שלדעתכם המראיין זקוק לו, מכם, אם תתקבלו לתפקיד, בהתאם לאישיותו ולצרכי המקום.
 


 הכנה למבחני כניסה לקורס מנהלים של אבני ראשה: 
*שלב ההרשמה והכנת המנהל/ת לקראת מילוי חוות הדעת עליכם (15% מהציון):
ציונכם הסופי מושפע גם מהמלצות המנהל/ת והמפקחת. למי שיגיע להדרכתי להכנה לשאלון הביוגרפי אתן הדרכהת חינם איך להכין את המנהלת לקראת מילוי השאלון עליכם עבור אבני ראשה
*הכנה לשלב השאלון הביוגרפי (25% מהציון) - השאלון הביוגראפי בנוי מ-12 עד 14 שאלות, כל שאלה מורכבת מתתי סעיפים, וכל סעיף מתבסס על מה שנשאל ונאמר בסעיפים הקודמים. ביום הבחינה תקבלו 4 שעות עבור מילויו. השאלון מאוד מתוחכם: מופיעות בו שאלות על מצבים לא נוחים שחוויתם בעבודתכם. חשוב מצד אחד לענות על מה שנשאלתם אך לא לשכוח שעליכם לשווק את עצמכם כמצליחנים. השאלון בא לבדוק איך אתם מסתדרים עם העמיתים, הממונים והכפיפים, את יכולתכם לעבוד בצוות, מידת השפעתכם על הצוותים ועל הדינאמיקה בבית הספר, מידת יזמותכם, היכולת להוביל תהליכים, ליזום פרוייקטים לימודיים, חינוכיים וחברתיים, לעמוד בתנאי לחץ, להגיב נכון על ביקורת שלילית ואי שיתוף פעולה, לשתף א ההורים והקהילה, לקבל סמכות הממונים, ו הצרכים המשותפים של בית הספר כארגון. 
במכון תקבלו שאלון במבנה זהה, תתנסו במתן תשובות כפי הבנתכם, ואחר כך תקבלו יעוץ אישי על כל השאלות והסעיפים, מה שעניתם נכון נסביר מה חשוב במה שעניתם, מה שעניתם נכון אך לא מספיק טוב נשפר את תשובותיכם במתן דרכים ורעיונות, ומה שלא תדעו נחבר עבורכם תשובות מתאימות לפרופיל האישי, התנסויות שלכם בשטח  ובהתאם לדרישות בוחני אבני ראשה.
במכון למימוש זכויות מורים תקבלו הדרכה ממי שבעצמה התקבלה וסיימה את קורס המנהלים, דוקטור בייעוץ חינוכי ומאמנת מוסמכת, העובדת במערכת ומעודכנת בשינויים ובהדגשים החינוכיים מדי שנה. אשת חינוך מנוסה, שישבה 8 שנים במכרזים לבחירת מנהלי בי ספר בוועדה הבוחנת ומכירה את הדרישות מפרחי ניהול בתי הספר. נעזור לכם להדגיש את היכולות והחוזקות שלכם, לבחור את הפרויקטים המתאימים והיוזמות שיבדלו אתכם משאר המועמדים לטובה. זה לא מספיק לדעת מה ישאלו אתכם. מה שחשוב הוא לבחור את תשובותיכם ועל זה נעבוד ביחד. לכל מועמד נתפור את החליפה שלו. עם כל מועמד אנו מחברים תשובות אחרות בהתאם לחוויותיו ולעשייתו.
*
הכנה לשלב הריאיונות האישיים ולשלב הסימולציות הקבוצתיות (60% מהציון): 

כאשר יום ההערכה נערך פנים אל פנים במרכז ההערכה, הדרישה היא להשתתף ב-3 ראיונות אישיים של רבע שעה כל אחד, וב-2 סימולציות של משימות קבוצתיות של חצי שעה כל אחת. בתקופת הקורונה ייתכן שהתהליך כולו יערך בזום ואז הדרישה היא להשתתף ב-4 ראיונות: 3 ראיונות דומות לדרישות של מרכז הערכה פנים אל פנים, ובמקום 2 סימולציות, בראיון הרביעי תידרשו לתאר את אופן התמודדותכם עם סיטואציה את או שתיים. בדרך כלל השאלות באותה שנה חוזרות על עצמן ולכן ההכנה במכון למימוש זכויות מורים מאוד מדויקת, ונערכת בהתאם לשאלות שתישאלו. גם כאן, לכל מועמד נבנות תשובות אחרות ועל בסיס החומרים וההתנסויות שהוא מביא איתו, עם תוספות של רעיונות ועקרונות שחשוב לציינם והם מתאימים לאישיות המועמד ולא נאמרו על ידו.
הכנה 
לשלב הראיונות האישיים: ביום ההערכה תישאלו בשלושת הראיונות האישיים אודות שלושה תחומים:
- מידת המוטיבציה שלכם
- ניסיונכם הניהולי ופרוייקטים שעשיתם
- תיבדק יכולתכם לפתור מצבים מורכבים בניהול
ההכנה במכון כוללת בניית מיתוג אישי מיטבי המותאם ליתרונכם היחסי ולהדגשת עוצמתכם הניהולית, בניית חזון ניהולי דרכו תכוונו את תשובותיכם לגבי פתרון סוגיות במנהל החינוך ודרכי פעולה להכנסת שינויים לשיפור תחומים מגוונים. 
חשוב לדעת מה לומר ואיך להציג זאת, אך חשוב לא פחות גם לדעת מה לא לומר!
הכנה לשלב המשימות הקבוצתיות: במכון תשבו בקבוצה עם מועמדים נוספים. מי שרוצה לשמור על דיסקרטיות ניתן מראש לתאם פגישה עם מועמדים מאזור אחר. בהכנה תקבלו הדרכה איך להתנהג בדינמיקות הקבוצתיות, ואיך להתמודד עם מתחרים שמפריעים, עם בלק-אאוט, ועם מצבים אופיינים שקורים במעמד זה. ההנסות בהדרכה תהיה על משימה קבוצתית בנושא קרוב למה שתקבלו, ותקבלו גם הדרכה על הנושאים שקרוב לוודאי תפגשו בשלב הקבוצתי.
חשוב לדעת איך להפגין: יכולת הנהגה, יכולת ניהול, כריזמה ויכולת השפעה. יכולת הקשבה וקבלת רעיונות מצד  אחרים. תיבחן יכולת הניתוח וההבנייה, יכולת העבודה בשיתוף פעולה, יכולת ניתוח מצבים וקבלת החלטות. חשוב גם הפרגון וכיבוד האחר. וחשוב לא פחות לדעת לתקף מול חברי הקבוצה את מה שאתם מביאים.

*הכנה לראיון מפקחת המחוז בשלב המחוזי- בשנים האחרונות, על בסיס הציון הסופי המורכב מ15% המלצת המנהל+25% השאלון הביוגרפי+60% יום הערכה (ראיונות+סימולציות) עולים לשלב הסופי יותר מועמדים ממספר המקומות הפנויים בקורס אבני ראשה. מעבר לציון הסופי שצברתם, ילקחו בחשבון שיקולים מערכתיים (אזורי מגורים, כמה מנהלים יהודים, ערבים, בדואים צ'רקסים וכד' צריכים? עבור בתי ספר דתיים/ חילוניים, ח"מ/ חינוך רגיל, יסודי/ חט"ב/ תיכון ועוד). ותוזמנו לראיון מפקחת המחוז שבסופו חוות דעתה תקבל משקל רב מאוד. 
  בסיום הראיון עם מפקחת המחוז (לפעמים מפקחת בית הספר שלכם תרצה להיפגש אתכם לפני הראיון עם מפקחת המחוז).
הגעתם כבר לשלב הסופי- אל תפספסו את ההכנה המעולה של המכון למימוש זכויות מורים לקראת  הראיון עם  מפקחת המחוז!! בהכנה נעבור על הממדים שעל פיהם תישקל ההערכה הסופית והקובעת!


****ערורים- בעוד שבעבר היה אפשר להגיש ערעור למי שלא התקבל לקורס וחסרו לו פחות מ12 נקודות בציון הסופי מהציון העובר, מאז שהכניסו את השלב המחוזי- אין יותר אפשרות לערער! לא לגבי העלייה לשלב המחוזי, ולא לגבי הכניסה לקורס מתוך המועמדים שעלו למחוזי!

לקבלת טיפים – קראו את המאמרים שכתבתי בנושא, המופיעים באתר
 
 הגיעו בשיא יכולתכם לכל שלב של המיונים לקורס מנהלים של אבני ראשה!
 מומלץ לקחת לפחות הכנה אחת לקראת כל שלב של המיונים לקורס אבני ראשה! 
בחרו הכנה רק מאיש חינוך המנוסה בתחום של הדרכת מועמדים למיונים של אבני ראשה!
 
צלצלו: 050-900545 ובואו לפגישה שתעזור לכם להשיג את מבוקשכם כבר השנה!


   
​  



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הדרכה להצלחה במכרזי ניהול ופיקוח, ובמבחני אבני ראשה