תכנון וייעוץ לקראת פרישה "במכון למימוש זכויות מורים" מוענק לעובדי הוראה בלבד מומחיותנו במכון למימוש מורים היא לבדוק שכל הזכויות שצברתן, אתן הגננות, אתם המורים, המנהלים והמטפלים המועסקים בבתי הספר ובגנים- שאכן יכנסו במלואם לחישוב גובה הגימלה ומענקי הפרישה, בטרם תעזבו את המערכת.
יועצים פנסיוניים עצמאיים מעבירים אלי את התיקים המורכבים יותר של עובדי הוראה, משום שהם אינם יודעים לבדוק את תלושי השכר, את נתוני ההעסקה של עובדי ההוראה, ואת חישובי הגמלה (של פנסיה תקציבית) ומענקי הפרישה של עובדי ההוראה. חשוב לאגד את כל הזכויות שצברתם במהלך הקריירה, בין אם עבדתם במקום אחד ובין אם עבדתם במקומות שונים ואצל מעסיקים שונים, ואולי אף צברתם זכויות פנסיוניות ביותר מקופת פנסיה אחת.
מניסיוני, קורות טעויות בנתוני הוותק, היקפי המשרה, בשנים שעבדתם אצל מעסיקים נוספים לזה האחרון, בדרגת הכניסה לאופק חדש, וכד'. חשוב שהייעוץ לקראת פרישה יכלול גם את בדיקת הנתונים על פיהם יחושבו הגמלה והמענקים, כי טעויות נוצרות על פי רוב לא על ידי המחשב, כי הוא מכוייל, אלא כתוצאה מטעות בהקלדת הנתונים של פקידת כח אדם או של חשבת השכר. במשך עשרים, שלושים וכמה שנים שעבדתם- יתכן מאוד שמישהו עשה טעות שנטבעה ונשארה עד שנת הפרישה.
במשך שמונה השנים בהם ניהלתי סניף באגוד המקצועי, ונתתי שירות לכ-4500 עובדי הוראה, למדתי להכיר את התנהלות מערכת החינוך על בוריה, את הסכמי השכר הקיבוציים, את רכיבי השכר ותנאי העסקת המורים, ולוויתי מאות מורים לא רק לקראת יציאתם לפנסיה, אלא גם בקשיים שחוו במקום עבודתם מהממונים, מהקולגות, מהמעסיקים וכן ממצבם הבריאותי, הכלכלי והמשפחתי. בהכשרתי אני יועצת חינוכית, מאמנת אישית מוסמכת, ובעלת תואר ראשון בחינוך גופני, ועבדתי במקומות עם אפיונים "פוליטיים" חזקים. אני מבינה מצויין ויודעת לזהות כשיושב/ת מולי עובד/ת, האם מדובר במצב של שחיקה, או במצב של התעמרות, או במצב של קושי פיזי ורצון לשמור על מקום עבודה. את המצב של מחסור במורים ניתן לנצל בחוכמה לטובת שינויים במבנה ההעסקה ו/או במקום עבודה בלי סיכונים גבוהים. אני יודעת על בשרי מה המשמעות של קבלת מערכת נוחה למורים וההפך, מה המשמעות לעבוד פחות יום בשבוע, או לקצר את יום העבודה, או להיעזר באישורים של רופא תעסוקתי כשאין מספיק אוויר בריאות להמשיך לעבוד באותו הקצב בו עבדנו. זו הסיבה, שאת התיקים המורכבים למתן ייעוץ לפרישה לעובדי הוראה- מפנים יועצים פנסיוניים ותיקים אלי.
אם רוצים לבדוק שאין שגיאות שעלולות לגרום לגמלה ומענקי פרישה קטנים מהזכאות שלכם, ולדעת מה לעשות כדי לתקן את השגיאות, חשוב שהיועץ לפרישה יכיר איך עובדת מערכת החינוך, ואילו רכיבי שכר נכנסים לצבירה לגמלה בקרנות השונות של הפנסיות, לרבות תוספות כמו ריכוז, פיצול וגמולים שונים. חשוב לתפור את החליפה בתפירת עילית, לכל עובד- את מה שמתאים לו. עובדי הוראה רבים שומעים מחברים מידע שהוא לא תמיד תואם את הנתונים שלהם, ויש המגיעים עם חסרים בידע וחשוב שיקבלו את כל המידע שרלוונטי להם גם אם הם לא יודעים לשאול, כדי לא לפספס שום טיפול שרלוונטי לכל פורש ופורש.
יציאה לפנסיה מוקדמת- חשוב לומר, שלא תמיד ההמלצה היא:
- לצאת לפנסיה מוקדמת בגיל 55 עם מענק ימי מחלה לא מנוצלים
- לצאת לפנסיה או לפנסיה מוקדמת כשצוברים כ-70%
- לצאת לפנסית גיל בגיל 60
-לצאת לפנסייהמגיל הזכאות לקצבת זיקנה
- לצאת לפנסיה מוקדמת שנה לפני המועד האחרון לקבלת מענקי פרישה ממשרד החינוך
- לצאת לפנסיית נכות ולא במסלול פנסיה מוקדמת או ההיפך
- לצאת לאחר 20 שנים ומגיל 50 ומעלה
- לצאת לאחר 25 שנים
בקיצור- יש הרבה אופציות וחשוב לעשות טריאנגולציות גם של הנתונים וגם של רצונות העובד ומצבו, ולהתאים לו את מועד הפרישה.
יש לי ידע תיאורטי רחב וגם ידע מעשי מתוך טיפול במאות מורים פורשים מאז שנת 2000, ובגננות מ2013. אני יודעת להקשיב לעובדים ולהבין בדיוק מה עובר עליהם. אני מכירה את אפשרויות התעסוקה לאחר פרישתם.
כל עובד הוראה הוא בעל מנהיגות ויכולות ארגון, הדרכה, עמידה במצבי לחץ ובלוחות זמנים, יודע לערוך תכניות עבודה ולהגיע ליעדים. עובדי הוראה הם אנשים מוסריים, מחונכים, רגישים לזולת, נותני שירות מעולים. מורים יודעים לעשות מגוון רחב של עבודות תודות למיומנויות שרכשו בעבודתם במערכת החינוך. אני יודעת לאבחן יכולות כישורים ונטיות ולכוון אנשים לקריירה שנייה.
למי שרוצה לפרוש מהוראה ולפתוח קריירה חדשה, רצוי לקחת בחשבון גם את נושא הגיל, במיוחד כשמדובר בעבודה במשרה מלאה כשכירים. בעבודה חלקית וכעצמאיים הגיל פחות משפיע. בדיקת מועד כדאיות הפרישה ומסלול הפרישה חשוב שייעשה עם מומחה, שמבין את לא רק את השיקולים בדרך החוצה, אלא גם את המצב של מה שתפגשו לאחר הפרישה.
מענקי עידוד פרישה - קיים שוני בין מענקי הפרישה של עובדי משרד החינוך הפורשים מטעמי שחיקה, לבין עובדי בעלויות, ובין בעלי פנסיה של המדינה לבין מקבלי הפנסיות האחרות. בפגישה תקבלו את האינפורמציה מה מגיע לכם ובאילו תנאים.
פיטורים או פרישת גיל או פרישה מוקדמת- עובדי הוראה מפוטרים (לשמחתי, היום אין כמעט פיטורי מורים), יכולים לעיתים לבחור בין האפשרות לקבל פיצויי פיטורים מוגדלים לבין לצאת לפנסיה מוקדמת. מומלץ להתיעץ עם מומחה. לעיתים יהיה כדאי לדחות את הפנסייה בשנתיים ולקבל פיצויים, ואחר כך להמשיך לעבוד, תלוי מאיפה הפיטורים ובאיזה גיל אתם, ואם יש שבתון, ומהי הצבירה של הזכויות שהספקתם לצבור עד הפיטורים. השיקולים רבים, תלויים בגורמים שונים, ולכן מומלץ להתיעץ לפני קבלת ההחלטה כדי להיות מודעים לרווח ולהפסד של כל אופציה.
מה הסיכוי שיאשרו את בקשתך לצאת לפנסיה מוקדמת?הממשלה לא חייבת לאשר לכול המבקשים פנסיה מוקדמת לצאת במועד הראשון להגשת הבקשה. כמי שניהלה סניף ומכירה איך זה עובד, ומי הם המשפיעים, אם דחוף לכם לקבל אישור יציאה לפנסיה מוקדמת- אתם מוזמנים לשוחח איתי כדי שאלמד אתכם איך להגביר את סיכוייכם לקבל הזמנה. ועדיף להתיעץ לפני שאתם מתחילים לטפל בבקשה כדי לפעול במדוייק כבר מהשלבים הראשונים של הטיפול. כידוע, גובה השכר של משרה מלאה גבוה תמיד מגובה הגמלה. לכן, אם ביקשתם בתחילת השנה לצאת לפנסיה מוקדמת וקיבלתם סירוב, או לחילופין- קיבלתם אישור לצאת אבל המערכת שניתנה לכם לעוד שנה נוחה - שיקלו שוב האם לפרוש או לדחות את היציאה, ולהגיש בקשה מחודשת לפרישה כעבור שנה
פוטרת. להסכים לפרוש או לקחת פיצויי פיטורים מוגדלים? לבקש פיצויי פיטורים מוגדלים ולעבור לעבוד אצל מעסיק אחר? או לבחור בהזדמנות לצאת לפנסיה מוקדמת? לעיתים כדאי לעשות מהלימון לימונדה: לקבל את הפיטורים באהבה, ליהנות מתנאי הפרישה ומהכספים הנלווים להם, ולהמשיך לעבוד במקום אחר. במכון נבדוק עבורך מה האופציה הכדאית ביותר, ונסייע בידך להוציאה אל הפועל!
הבריאות נפגעה. האם להשתמש בימי מחלה ולצאת לפנסיית נכות, או לצאת לפנסיה מוקדמת ולקבל את הפדיון של ימי מחלה הבלתי מנוצלים?לא תמיד הבחירה בידכם. אם אתם במסלול ניצול ימי מחלה על פי רופא תעסוקתי- אין לכם ברירה. אבל אם יש אפשרות לחזור לעבוד לקראת סוף השנה והגשתם בקשה לצאת לפנסיה מוקדמת- יתכן שיהיה עדיף לקבל מענקי פרישה ולא להגיע לוועדה רפואית. חשוב לשקול ולהתייעץ בטרם תבחרו במסלול נכות, ולפני קיום וועדה רפואית, אם מצבכם הרפואי מאפשר חזרה של מספר ימים לעבודה
כמה מותר לעבוד לאחר הפרישה?יש שוני בין עובדי בעלויות לבין עובדי משרד החינוך.
לפורשים ממשרד החינוך יש הגבלות לגבי עבודה לאחר הפרישה בהוראה או בכל מוסד המתוקצב על ידי המדינה, היות וקיבלתם חודשי הסתגלות ומענק שיקלי.
למי שקיבל מענק מהאוצר יש גם הגבלת השתכרות, ואתם צריכים לקחת בחשבון, שיקצצו מגובה גמלתכם, ובמקרים מסוימים אף עלולים לדרוש את החזרת מענקי הפרישה.
כיום במקרים מיוחדים, בשל המחסור במורים, מתיר משרד החינוך שנתיים לאחר הפרישה לעובדי הוראה לעבוד באופן חלקי או מלא, תלוי בגיל ובגובה ההשתכרות, ללא פגיעה בגמלה ובמענקי הפרישה, חשוב להתעדכן ולבקש אישור עם כל הפרטים, או לבוא לכאן לייעוץ
האם מורה שיצא לפנסיה ו/או ממשיך לעבוד לאחר פרישה, מגיע לקבל אבטלה?התשובה אינה חד משמעית. תלוי מה הרווחת קודם, מה גובה גמלתך, ומה תקרת השכר הקובע של ביטוח לאומי באותה שנת פרישה
עזבתי את עבודת ההוראה ואני בחל"ת. האם אוכל לצאת לפנסיה מוקדמת?לפנסיה מוקדמת יוצאים מעבודה או מחל"ת של שנת שבתון.אי אפשר לפרוש לפנסיה רק מחל"ת. מומלץ להתייעץ בטרם עוזבים את המערכת, כי במקרים של התנהלות שגויה, לא תמיד ניתן לתקן
האם כדאי לפרוש פרישה מוקדמת לפני קבלת הדרגה הבאה או המקסימאלית באופק חדש? לעיתים נכון לחכות לעלייה בדרגת אופק ולעיתים לא- תלוי בגיל, במשך הזמן שנדרש עד הדרגה הבאה, ובכמות הקורסים שנדרשים לתוספת בדרגה, וכמה אחוזיםכבר צברת...מומלץ להתיעץ
יציאתי לפנסיה מוקדמת. רווחי לפתוח עסק עצמאי?לא לכל אחד מתאים לנהל עסק עצמאי, אבל למי שיש את התשוקה להקים עסק משלו- זאת חוויה מעצימה מאוד. אמנם ישנן הגבלות על גובה ההשתכרות, אבל עסק עצמאי לא נבנה ביום אחד, וההגבלות מסתיימות בשלב מסוים.
אני רוצה להודות לך על המקצועיות, היושרה והניסיון.
הודות לך:
- הוסיפו לי גמולי השתלמות, וקיבלתי הפרשי שכר 7 שנים אחורה
- הועליתי בחצי דרגת אופק
- קיבלתי תשלום רטרואקטיבי של 35,000 שקלים
- וגם קיבלתי הכרה על שנות עבודתי בקיבוץ- שבעבורן העלו לי את אחוזי הפנסיה
הידע שלך במערכת החינוך, ואופן הטיפול מול הגורמים הרלוונטיים - סייעו לי לקבל את המגיע לי!
אני מאוד מודה לך על כך, ושמחה שהגעתי אליך.
ממליצה בחום לכל עובד הוראה לעשות בדיקה מקיפה לפני היציאה לפנסייה כיוון שיש לפעמים טעויות.
לדר' ניצן
אני מודה לך על הסיוע שהענקת לי במציאת פתרון למצב שנוצר כתוצאה מהטענות של המפקחת ושל
מנהלת בית הספר כלפי, ועל סירובם של כל הצדדים להקצות לי מקום לפרוש פרישה מוקדמת.
מודה לך שהיית שם בשבילי בקושי, על הזמן שהקצית, על הפניות לטלפונים שלי, ועל העידוד ברגעי משבר.
חכמתך, ניסיונך והעצה הטובה שנתת סייעו להביא לסיומו המוצלח של המשבר.
עברתי לעבוד אצל מנהלת אחרת, קרוב לי לבית, שמחים שם להעסיק אותי, וטוב לי.
מזל שעודדת אותי למצוא מקום עבודה אחר בעצמי במקום לנהל מאבקים שיוציאו אותי לפנסיה.
ועל כך אני מודה מאוד.
בברכה
ש.ד.
______________________________________________________________________________
היי ניצן יקרה
כל הכבוד שעברת על המסמך הסופי של צבירת זכויותיי הפנסיוניות,
שמת לב שרשמו לי שנה אחת פחות באופק חדש.
הוסיפו לי לפנסיה עוד שנת עבודה.
תודה רבה.
ניצן יקרה
אין לי מילים להודות לך על הלווי והתמיכה מכול הלב שהענקת לי.
אני לא יודעת איך הייתי עומדת בלחצים בלעדייך.
בזכותך הצלחתי לצאת לפנסיה מוקדמת עם מענקי הפרישה
ולמנוע את הוצאתי לפנסיה רפואית כשממילא צברתי כמעט 70%
היית לי יועצת, חברה, משענת ויד מסייעת בשעותיי הקשות,
ועל כך אזכור אותך לתמיד.
שתזכי הרבה שנים טובות .
מורה שפנתה אלי בתקופת הקורונה, מותשת מהלחצים והעבודה בתנאי אי וודעות, חוששת מהתנכלות המנהלת, ומוכנה "לשים את המפתחות" ולפרוש כתוצאה מביקורות ודרישות בלתי פוסקות למרות ניסיונה רב השנים בעבודתה.
ניצן שלום
אני מרגישה צורך להודות לך על הייעוץ שהענקת לי.
הגעתי אליך עם לבטים לגבי המשך עבודתי, ובמטרה לקבל יעוץ פנסיוני.
בזכות עבודתך המקצועית, השתפרה הרגשתי ללא היכר:
ראשית, אינני רוצה לפרוש מוקדם!
שנית, דבריך והייעוץ האישי שנתת לי, עזרו לי מאוד להבין מה הן זכויותיי,
והן חיזקו את ביטחוני העצמי, במעמדי ובניסיוני העשיר בהוראה.
היום אני מבינה, שלעיתים, הרגש הוא המניע אותנו, ובעבודתנו המאתגרת בבית הספר,
הרגישות שעולה במצבי לחץ, לא תמיד פועלת לטובתנו.
לכן חשוב לשוחח עם אדם מהשטח שמבין את קשיינו,
ויודע להראות לנו מה מעמדנו, מקומנו ותרומתנו,
ונותן לנו את הכוח להמשיך!
ממליצה בחום לכל עובדת הוראה לבוא להתייעץ איתך.
תודה.
ע.א
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ניצן יקרה שלום רב,
עשית את הבלתי יאמן,
לאחר שנתיים שלא קיבלתי גמלה, וכל פניותיי לא נענו פניתי אליך.
כשלא עזרו ההתכתבויות, באת איתי לפגישה עם פקידת כח אדם
מלאנו איזה מסמך שלדבריהם היה חסר, וזהו....הסתדר
כשיודעים מה חסר- הכול קל.
תודה על המקצועיות והנכונות ללוותני למשרד החינוך.
שמחה שפניתי אליך.
מאחלת לך רק טוב,
ושוב תודה
שמחה שעזרת לי לעמוד מול מנהלת ומפקחת שסרבו להעביר אותי בית ספר
בשלב שהתקשיתי להתמודד עם המחלה והלחצים עלי לצאת לפנסיית נכות.
נתת לי כוח להתעלם מרעשי הרקע והקשיחות של הממונות עלי, כשאני חלשה פיזית ונפשית.
תודה שעודדת אותי לחפש בכוחות עצמי מקום עבודה אחר, ולעבוד עם מנהלת שאני בחרתי,
תודה שהצלחתי לא להיזרק ממעגל העבודה ברגעים שהבריאות מאיימת על חיי
תודה על הרגישות וההבנה למצבי, והעצות שנתת לי, שחיזקו אותי, ועזרו לי לבחור במסלול משלי.
תודה שנתת לי כוח להמשיך.
תודה על עזרתך ורגישותך בתקופה הקשה בחיי.
מעריכה מאוד
ט.כ.
מאמרים 1. פנסייה מוקדמת, פנסיית גיל או פנסיית נכות- באיזה מסלול לבחור?מאת: דר' ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של "המכון למימוש זכויות מורים"
מדי שנה, עובדי ההוראה המועסקים על ידי המדינה, המגישים בקשה לפרישה מוקדמת- מתמלאים חששות שמא לא יאשרו את בקשתם לפרישה והם יאלצו לעבוד שנה או שנים נוספות. מפקחי משרד החינוך ונציגי האיגודים המקצועיים מדגישים מדי שנה, שאין די מכסות לפרישה מוקדמת, ושהמכסות לא מספיקות לכול מי שמבקש, ושההחלטה היא לפי צרכי המערכת, כך שדווקא מורים למקצועות נדרשים (כמו מתימטיקה ואנגלית) ודווקא המורים הטובים יותר-נמצאים במתח וחרדה עד לקבלת/ אי קבלת האישור. השנה, מתרוצצות שמועות גם לגבי הנכונות של המדינה לתת את מענקי עידוד פרישה ממשרד החינוך במלואם, אם בכלל, בגלל המשבר הכלכלי שנובע ממגפת הקורונה. נראה שהסתדרות המורים וארגוני המורים לא השכילו לשמור על רווחת המורים, ולדאוג למכסה שתספיק להפריש את כל המורים השחוקים, והם נהנים לצבור כוח והשפעה על חשבון הסבל של המורים, בכך שבסיועם חלק מהמורים שנדחו מקבלים בסופו של דבר אישור לפרוש, לפעמים לאחר חודש חודשיים ואף יותר מתחילת השנה, כאשר המורים נאלצו לחזור לעבוד בראשון לספטמבר, ולהמשיך לנדנד ולהתחנן לתשובה חיובית. כואב הלב ששיקולים פוליטיים גורמים סבל כה רב לקבוצות מורים, כל שנה מחדש.
ולכן, יש מורים שחוקים, שמהפחד לעבור את כל התהליך ולעמוד בראשון בספטמבר מול החובה לחזור ללמד בבית הספר או בגן, מוכנים לוותר על מענקי הפרישה ולנסות את מזלם דרך מסלול פנסיית נכות. שכן, בגיל זה, רבים מהמורים סובלים כתוצאה מהעמידה הממושכת, הדיבור הרב מול קהל, והצורך להחזיק משמעת, ולהוביל הישגים גבוהים בכיתה- מכאבי גו, כאבי רגליים, צרידות, חרדות, כאבי ראש כרוניים ועוד. אז מה הסיכויים לעבור ממסלול פרישה כזה לאחר ומה משתלם יותר?
לגבי הסיכויים לקבל פנסיית נכות- חשוב לזכור, שלוועדה רפואית אנו יודעים איך אנו נכנסים אבל לא יודעים איך נצא.... יתכן שלא יקבעו לנו די אחוזי נכות ולא יאשרו לנו לצאת לפנסיית נכות. יתכן שיקבעו לנו פנסיית נכות זמנית ואז לאחר שנה או יותר, לפי מה שיקבעו, נצטרך להגיע לוועדה רפואית נוספת שתקבע אם אנו ממשיכים את המסלול או חוזרים לעבודה (רק המתח והחששות שנצטרך לחזור ללמד -מוציא את המורים והגננות שבפנסיית נכות זמנית מדעתם). יתכן שיקבעו לנו חוסר כשירות לעבוד בכול עבודה שהיא, ואז הפלנו על עצמנו מציאות של יציאה משוק העבודה! וזה לא תמיד רצון העובד שהתעייף מהעבודה במוסד החינוכי אבל רוצה להגשים את עצמו בעבודה אחרת. וכן, יתכן שיקבעו בוועדה חוסר כשירות לעבוד בהוראה- שזו האופציה העדיפה על רוב הפונים, כי מורים הם אנשים חרוצים בדרך כלל, ורוצים להמשיך ללמוד ולהיות יצרניים.
לכן, מי שאישורי המחלה לא מראים על מצב קטסטרופלי, וחושש שלא יאשרו לו לצאת לפנסיית נכות, או מי שרוצה לצאת לפנסיית נכות מהוראה ולהמשיך לעבוד בעבודה אחרת, או מי שחולה מאוד וצבר פנסיה נמוכה ואין לו מקורות מימון נוספים- טוב יעשה אם ישכור את שירותיו של עורך דין המייצג עובדים בוועדות רפואיות, כדי שיבנה עבורו תיק רפואי לפני הגעתו לוועדה הרפואית, ושיהיה מומחה לידו בוועדה, שייצג אותו אם וכאשר העניינים לא יתנהלו לפי רצונו. וכאן נשאלת השאלה- האם מראש לשלם כסף לעורך דין, או להגיע לוועדה לבד כדי לראות מה קובעת הוועדה, ולקחת ייצוג עורך דין רק אם וכאשר יהיה צורך להגיש ערעור. חייבים לערער על ההחלטה בתוך חודשיים- זמן לא רב לצבור נתוני בדיקות חדשים, ולא ישנו את ההחלטה אם הממצאים לא יראו החמרה לעומת המצב בוועדה הראשונה.
לגבי הסיכויים לקבל פנסיה מוקדמת (דרך מכסות הפורשים)- הגיל המוקדם ביותר שניתן לפרוש לפנסיה מוקדמת מפנסיה תקציבית הוא גיל 50 ובתנאי שעבדתם וצברתם לפחות 20 שנות עבודה במשרד החינוך. הפרישה היא תמיד מתאריך הראשון לספטמבר (גם אם חזרת לעבודה וקיבלתם את ההודעה באיחור), חשוב שלא לחשוף את בעיותיכם הבריאותיות כי אחרת יסרבו לתת לכם פרישה מוקדמת וישלחו אתכם לרופא תעסוקתי ויורו לכם להביא אישור כשירות מרופא תעסוקתי. כאמור, המנגנון עובד כך, שככול שהתרומה של עבודתך גדולה יותר כך הסיכויים לתשובה חיובית לצאת בגיל צעיר יחסית לפנסיה מוקדמת קטנים יותר. כמי שניהלה סניף בארגון המורים וההחלטות על סדר הקדימויות היו בידיה, אומר, שהייתי עושה עסקאות ומשאים ומתנים בין המורים, ומבקשת ממורים שקיבלו מערכת נוחה עם כיתות נוחות לחכות עוד שנה ולתת את המקום ליציאה מוקדמת למי שלא מסוגל לעבוד יותר. זכרתי לקיים בשנה העוקבת את הבטחותיי והמורים סמכו עלי ונתנו את מקומם לחברים הסובלים יותר, וכל שנה היה נקרע לי הלב על המורים שנדחו- מחדש.
לגבי יציאה לפנסיית גיל- לפנסיה תקציבית אפשר לפרוש מגיל 60 ובתנאי שצברתם לפחות 120 חודשי עבודה במשרד החינוך לפחות בשליש משרה, וחשוב לדעת שגברים ונשים זכאים לעבוד עד גיל 67 ולסיים את שנת הלימודים גם אחרי גיל 67. משרד החינוך לא מעסיק כמעט כלל עובדים אחרי גיל 67, למעט בודדים, ותהליך זה כרוך באישור מיוחד. כל עוד אתם עובדים- אתם רשאים לקנות בכספכם זכויות פנסיוניות עבור חודשי החל"ת שבהם לא הייתם בשבתון, ובכך להגדיל את גובה גמלתכם, אם לא הגעתם ל-70%. שווה לקנות זכויות פנסיוניות, גם אם הפרוטה לא מצויה בכיסכם, וגם אם דורשים מכם סכומי כסף שנראים לכם גבוהים. ההשקעה מחזירה את עצמה בתוך מעט שנים, ולא ניתן לקנות זכויות לאחר שפרשתם.
לפנסיית גל, גם באמצע שנת לימודים ניתן לפרוש- מחודש יום הולדתכם! הבחירה אם להתחשב בצרכי המערכת ולהמשיך לעבוד עד סוף שנת הלימודים או לפרוש באמצע השנה- היא בידכם. זכרו שבפנסיה תקציבית מה שקובע לחישוב הגמלה הוא תלוש השכר האחרון אז לא לוותר על גמול חינוך, גמול הדרכה וכד' שהם גמולים שנכנסים לחישוב הקצבה, ואם תאמרו למנהל/ת שבכוונתכם לפרוש באמצע השנה קרוב לוודאי לא תקבלו תפקידים. כך שאופציה זו מתאימה בעיקר למורים מקצועיים ולמקרים שיש מי שישמח לקבל את שעות משרתם בחדר המורים.
אם לא הגעתם לגיל 60 ולא אושרה יציאתכם לפנסיה מוקדמת וגם לא לפנסיית נכות- ואתם לא רוצים להמשיך לעבוד ויהי מה, קיימות מספר אופציות :
להסכים לפיטורים- רק אם יבטיחו לכם פיצויי פיטורים מוגדלים של 50% ועוד 4 חודשי הסתגלות. במקרים אלו תצטרכו להקפיא את הפנסיה ולוודא שאתם עומדים בתנאים לקבלה מגיל 60. אמנם צעד זה מבטל את סיכוייכם לפדיון ימי מחלה, אבל אם אתם ממילא מתחת לגיל 55 אין לכם מה להפסיד ובכול מקרה הפיצויים גבוהים ממענק פדיון ימי המחלה.
לקחת חל"ת ולצאת לשבתון- מצד אחד חבל לבזבז את כספי השבתון בשנה שיכלתם לקבל 12 גמלאות, אך מצד שני אתם מגדילים את הקצבה ומשאירים אופציה לצאת לפנסיה מוקדמת בשנה הבאה (בסוף השבתון), ואז ללחוץ שלא יתכן שתידחו פעמיים וכד'
לקחת חל"ת ללא שבתון- מחל"ת ללא שבתון לא תוכלו לבקש פנסיה מוקדמת, וקניית הזכויות יכולה להסתכם ב35000 שקלים לשנה. זו אופציה טובה אם אתם קרובים לגיל 60 ויש לכם מקום עבודה אחר ממנו אתם מפרישים לפנסיה תקציבית (כמו למשל לעבוד בעסק של בן/בת הזוג). הבעיה היא שחל"ת צריך לבקש כל שנה מחדש וזה בידי המנהל והמפקח כמה שנים להיעתר לבקשתך. אין ביטחון, אלא אם הנך ממלא תפקיד פוליטי ממשלתי ויהיה מי שיבקש את הבקשה בשבילך...
להקפיא את הפנסיה- חשוב לזכור לקנות זכויות על חודשי החל"ת לפני ההקפאה ולזכור שההוראה להקפיא את הפנסיה היא בלתי הפיכה. היתרון הוא שכל גמולי התפקיד נשארים משנת העסקתך האחרונה ובגיל הפרישה תהיה זכאי למענק פדיון ימי מחלה אם הקפאת את הזכויות לאחר גיל 55. וחשוב לוודא לפני ההקפאה האם על פי נתוניך תוכל לקבל פנסיה מגיל 60 או מגיל 67!!
לסיכום- על אף שהזכות ליציאה לפנסיה מוקדמת, נתפסת כחלק מתנאי העבודה של המורים, בדיוק כמו הזכות לחודשיים חופשה בחודשי יולי אוגוסט, התהליך כרוך בהרבה מתח וחרדות. כך גם הפניה לוועדה רפואית- דורשת מתח לבניית התיק והצגת הדברים כך שתקבלו את התשובה הרצויה. מורים שנדחו נאלצים להמשיך לעבוד בחוסר חשק וסובלים, ולעיתים בריאותם נפגעת כתוצאה מתחושת השחיקה, אליה מתלוות לעיתים גם הצקות מהממונה. לכן אני ממליצה להתייעץ שנתיים לפחות לפני מועד הפרישה המתוכנן עם מומחה בנושא, כדי שילווה אתכם לאורך התהליך, יבדוק שמלוא זכויותיכם יינתנו לכם, שהמסלול שבחרתם מקנה לכם את מקסימום המענקים ואת מירב הסיכויים, וכדי שהפרישה תיזכר כרגע של פרידה מעצימה.
ד"ר ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של המכון למימוש זכויות מורים. בעלת ניסיון של 8 שנים בניהול מחלקה פרופסיונאלית בארגון המורים. מומחית לדיני עבודה ולזכויות עובדי הוראה. יועצת חינוכית ומאמנת מוסמכת. בוגרת תואר שלישי ושני (בהצטיינות) של אוניברסיטת בר אילן.
נייד: 050-9005452 מייל: nitbar@walla.co.il
2. מתי הרגע הנכון לפרוש לפנסייה מוקדמת?מאת: דר' ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של המכון למימוש זכויות מורים
בשנים האחרונות, לאור השינויים הרבים המתרחשים בבתי הספר ובגנים עקב הקורונה, מספרם של עובדי ההוראה הבוחרים לצאת לפנסיה מוקדמת מתוך מצוקה שמלווה אותם - הולך וגובר! אם פעם רוב עובדי ההוראה נהגו לחכות עוד שנה ועוד שנה, גם אם נגמר כוחם ונגמרה סבלנותם, כדי להגיע לגיל 55, כדי לצאת עם מענק פדיון ימי מחלה, כיום יותר ויותר מורים רוצים לברוח ממערכת החינוך, ומיד!
מבחינה כספית, יציאה לפנסיה מוקדמת זהו עסק כלכלי משתלם בדרך כלל. אמנם מומלץ לבדוק באופן פרטני את גובה הזכויות שצבר כל עובד, מצבו הכלכלי והמשפחתי, שאיפותיו האישיות והמקצועיות, ותכניותיו לאחר הפרישה. וחשוב לזכור שלקטוע את צבירת הזכויות הפנסיוניות בפנסייה תקציבית, שהיא הפנסייה הכי כדאית במדינה, זה לא צעד שרצוי לעשות כלאחר יד, אבל עם זאת, אם בדעתכם לפצוח בקריירה שנייה, ובעיקר אם בכוונתכם להמשיך לעבוד כשכירים, כל שנה שאתם מקדימים את הפרישה אתם מגדילים את סיכוייכם להיקלט אצל מעסיק/ים חדש/ים. וכן, חשוב שכל מי שרוצה לעזוב את המערכת, ומתכנן להמשיך לעבוד, כשכיר, חשוב שיבדוק את כוחות השוק בתחום שהוא מתכנן לעבוד, לפני שהוא סוגר את דלתה של מערכת החינוך.
ישנן כמה נקודות צומת בהן המורה הפורש מרוויח דבר או מפסיד דבר. לכן השיקול מתי לפרוש מהבחינה הכספית, הוא לא רק פר צבירת עו שנה, אלא גם בהתחשב בצומת, וכמובן, לא להזניח את כוחות הנפש והגוף והשיקולים המשפחתיים הנלווים.
הממשלה לא מתחייבת לאשר לכול עובד הוראה לצאת לפנסיה מוקדמת, ובמיוחד חשוב לקחת בחשבון שלא תמיד מאשרים יציאה לפנסייה מוקדמת במועד ההגשה הראשון. על כן, צריך להחליט, האם לקחת סיכון ולעבוד עד המועד האופטימאלי, או להקדים את הבקשה ליציאה לפנסיה מוקדמת בשנה, כדי לא לקחת סיכון למקרה שלא יאשרו את הבקשה במועד הראשון.
התנאים להגשת בקשה לפנסיה מוקדמת לעובדי הוראה שחוסכים בפנסייה תקציבית: צבירה של 20 שנות וותק, וגיל 50 ומעלה. מטבע הדברים, ככול שגילכם נמוך, והוותק בהוראה נמוך - סיכוייכם לקבל אישור לצאת לפנסייה מוקדמת נמוך גם הוא (למפוטרים החוסכים בפנסיות האחרות – ניתן לקבל אישורים לפנסייה מוקדמת עם וותק נמוך יותר אבל לא לפני גיל 50). לכן, חשוב לקבל יעוץ, מה לעשות כדי להטות את הכף, ועל מנת שהמפקחים ונציגי הארגונים יוציאו אתכם בקדימות, כי ההחלטות לגבי הקדימות הן על בסיס אנושי ולא רק על בסיס הנתונים המספריים (גיל וותק בהוראה).
מומלץ להתייעץ שנה שנתיים לפני היציאה לפנסיה מוקדמת, היות וכדי להגדיל את גובה הגמלה, ישנם רכיבי שכר, שצריך לתכנן זמן מראש, כמו למשל הנושא של קידום בדרגת אופק, זכאות לגמול הדרכה או גמול חינוך, וכן גמול בגרות ועוד.
בשיחת הייעוץ נבדוק האם נכנסו מלוא זכויותיכם בדף השירות - כמעט לכל עובד הוראה שפונה אלי, נמצאים חסרים בדו"ח! יתכן שזה קורה מכיוון שבתחילת עבודתכם במשרד החינוך, לא הפרישו משכרכם דמי חיסכון בקרן הפנסיה. אם שמרתם את כל תלושי השכר חשוב שנבדוק בחודשים שעבדתם חלקיות משרה, האם היקפי המשרה הרשומים מדויקים?
מועד היציאה לפנסיה, הוא הזדמנות לבדוק את נתוני העסקתכם- בחלק מהמקרים, זיהיתי טעויות בחישוב הוותק, גמולי ההשתלמות, דרגת הכניסה לאופק וכד'. למשל, מצאתי שגיאה בחישוב דרגת הכניסה של מורה שעבדה 9 שנים ברפורמה בטרם פרשה. בעקבות מכתב ששלחנו למשרד החינוך, לא רק שתיקנו את חישוב המשכורת הקובעת לפנסיה, אלא אף שילמו למורה הפרשי שכר רטרואקטיביים בגובה של 35000 שקלים על תיקון דרגת הכניסה לאופק חדש! וזאת ללא הוצאות משפטיות! במקרה זה הדרגה הועלתה על סמך שנים שהמורה עבדה בקיבוץ, ושלא נרשמו בוותק, כך שגם השכר המשולב תוקן.
חשוב לזכור, שלעובדי מדינה שפורשים פרישה מוקדמת ומקבלים מענקי עידוד פרישה- אסור לעבוד במוסדות המתוקצבים על ידי המדינה במשך שנתיים! לו יעברו את גובה ההכנסה המותרת - עלולים לקצץ מגובה גמלתם, ובמקרים מסוימים אף עלולים לחייב אותם להחזיר את מענקי הפרישה, או לפגוע בזכותם לפדיון ימי מחלה. במקרים קיצוניים יכול האוצר לדרוש מהם לבחור בין הפסקת קבלת הגמלה לבין הפסקת העבודה הנעשית במקביל לקבלת הגמלה. לכן, חשוב לקיים את התנאים עליהם חתמתם ערב פרישתכם!
לצערי, חלק גדול מהמורים נאלצים לדחות את רצונם לפרוש פרישה מוקדמת, עקב גובה גמלתם הנמוך, אליו הם מתוודעים בעקבות חישוב גובה גמלתם בביקורם אצלי. תוחלת החיים עולה משנה לשנה, וחשוב לפרוש עם גמלה כזו שתספיק למחייתכם עד יומכם האחרון. קחו בחשבון, שלא תמיד מצליחים לחזור לשוק העבודה כפנסיונרים. אבל יש אור בקצה המנהרה: אתם לא חייבים לחפש מישהו שיסכים להעסיק אתכם. בחרו להיות עצמאיים! פרשתם- עכשיו תנהלו את השתכרותכם בעצמכם! לכל עובדי ההוראה יש את התכונות הנדרשות להקמת עסק עצמאי: אחריות, ייצוגיות, יכולת וורבאלית, יכולת השפעה, יכולת הצבת מטרות ויעדים, יזמות, תכנון (תכנית עסקית), ארגון, ניהול, מעקב ובקרה – וסיכוי טוב להצלחה! ולכן אני מאוד ממליצה, ומלווה אנשי עסקים קטנים בצמיחתם.
במקרה של פיטורים, ניתן להגיש בקשה לפנסיה מוקדמת עד סוף חודש מאי. כלומר, אם פספסתם את מועד הגשת הבקשה לפרישה מוקדמת עד מרץ, יתכן שניתן יהיה לשכנע את הממונה - לפטר אותך! אם המהלך משחק גם לטובתו, תשיגו לא רק הזדמנות להגיש בקשה באיחור, אלא גם סיכוייכם לקבל אישור ליציאה לפנסיה מוקדמת יעלו! מפוטרים נמצאים בעדיפות ראשונה ברשימת מכסות הפורשים. אם פוטרתם כתוצאה מסגירת המוסד בו עבדתם- זה לא אומר שאתם חייבים לפרוש. יש וותק בבעלות ויש וותק במקום עבודתכם. לכן, ניתן לדרוש ולקבל העברה למקום אחר באותה בעלות שמעסיקה אתכם. ובעיקר במקרים שחסרות שנה שנתיים, עד גיל 50 או עד גיל 55, ניתן לחתום על הסכמי פיטורים שיחולו בעוד שנה שנתיים, כדי לא להפסיד זכויות וכספים. ולעיתים עדיף לקבל פפיצויים מוגדלים, לעבוד עוד שנתיים או יותר אצל מעסיק אחר ואחר כך רק לפרוש פרישה מוקדמת!
קצרה היריעה מלתאר כאן את כל ההיבטים החשובים לתכנון כדאיות הפרישה, ולכן אני ממליצה בטרם תנקטו צעדים בלתי הפיכים- להתייעץ עם מומחה, שיענה על שאלותיכם, שיציף נושאים חשובים, גם כאלו שאינכם ערים להם, ושילווה אתכם לאורך התהליך.
ד"ר ניצן ברוקס- מאמנת מוסמכת ויועצת חינוכית מורשית. בוגרת תואר שלישי ותואר שני (בהצטיינות) בייעוץ חינוכי מאוניברסיטת בר אילן, ובית ספר למאמנים CauchMe. בוגרת קורס דיני עבודה. ובעלת 8 שנות ניסיון בייעוץ וניהול מחלקה פרופסיונאלית בארגון המורים. מנכ"ל ובעלים של "המכון למימוש זכויות מורים". מייל: nitbar@walla.co.il טל: 050-9005452
3. פרישה מוקדמת לעובדי הוראה בתקופת הקורונהמאת: דר' ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של המכון למימוש זכויות מורים
עם פרוץ המגיפה, יותר ויותר עובדי הוראה מתקשים לעמוד בתנאי העבודה המשתנים ובדרישות הממונים להוביל חיי שגרה רגילים לצד הקורונה בגנים ובבתי הספר. יותר ויותר מנהלים, מורים וגננות, פונים אלי ולמעסיקיהם בשאלה, האם כדאי ואפשר לצאת השנה לפנסיה מוקדמת, ואם לא עכשיו-מתי כן? מה יהיה גובה גמלתם, ומה מסלול הפרישה המיטבי עבורם. בשנת תש"פ, משהתחילה מגפת הקורונה, ועובדי ההוראה חששו לבוא במגע עם הילדים והוריהם, בעיקר אלו המבוגרים ו/או החולים מחלות כרוניות, נאמר שאין מכסות לפרישה ולא ידוע מה יהיה. לכן מורים עם מחלות כרוניות מיהרו לפנות לרופאיהם ולקבל אישורי מחלה, ובאמצעותם ביקשו וועדה רפואית לפנסיית נכות. עד סוף חודש יולי 2021, סכנת הידבקות בקורונה לחולים במחלות כרוניות היוותה תירוץ שכובד. ברי המזל שמיהרו לנצל הזדמנות זו, ניגשו לוועדות רפואיות ויצאו לפנסיה מוקדמת במסלול פנסיית נכות עם כל הזכויות הרגילות שמתלוות לה. אבל מיולי 2021 משרד האוצר חסם מסלול זה. מי שאושר לו לצאת דרך המכסות לפנסיה מוקדמת יצא עד סוף חודש אוגוסט כרגיל, ובתנאים הרגילים, וועדות רפואיות עבדו כמו בימים רגילים. בתשפ"א, כמות המבקשים לפרוש פרישה מוקדמת עלתה עוד יותר לאין שיעור. אוצר המדינה התרוקן בשל תשלומי האבטלה הרבים, לא היה למדינה כסף לשלם להוצאה לפרישה מוקדמת, וכך, עד סוף אוגוסט, כמעט אף אחד לא יצא לפנסיה מוקדמת. גם את הוועדות הרפואיות האוצר עצר, ועובדי ההוראה נאלצו בספטמבר 2020 לחזור לעבודה. היו מורים שנשארו בבית, לראות מה קורה. לבסוף הוציאו חלק מהמורים לפנסיה מוקדמת עם מענקים כרגיל, ובאשר לעובדי הוראה שביקשו לפרוש בהקשר של הקורונה, נפתח מסלול נוסף שבו יכלו אמנם המורים לצאת אבל עם מענקי פרישה נמוכים יותר. ומי שהיה לו חשוב מאוד לפרוש- יצא! השנה, בתשפ"ב, שוב ארגוני המורים והמפקחים לא מבטיחים שתהיינה מכסות לפרישה מוקדמת, וגם לא מבטחים שיינתנו מענקי פרישה כרגיל. לכם הקוראים אני ממליצה להחליט: האם להתנות את פרישתכם בתשלום מענקי הפרישה הרגילים? ואם כן, רשמו זאת על טופס בקשת הפנסיה המוקדמת! קשה לי להאמין שארגוני המורים ייחלשו ולא יצליחו להמשיך לקיים את ההסכמים שנחתמו מקדמת דנן, לגבי סדר הגודל של מכסות הפורשים ולגבי גובה המענקים. אבל 40000 ועוד 5 חודשי הסתגלות (כפול היקף משרה ממוצע שעבדתם בכול השנים) אלו מענקים שאינם קבועים בחוק וניתן לשנות אותם או לבטלם. המענק מהאוצר קבוע בחוק, ואותו תקבלו! עוד פרט מעניין ששמעתי מלקוחותיי: משרד החינוך מסרב להעסיק עובדי הוראה בלתי מחוסנים שמתנגדים לעשות פעמיים כל שבוע בדיקות PCR. ואפילו לעבוד כמדריכים מהבית בקורסים מקוונים הוא לא מאפשר! הזוי!! מומלץ מאוד למי מכם שנמצא במצב זה להתייעץ כי יציאה מחל"ת חוסמת כמה אפשרויות כמו למשל יציאה לפנסיה מוקדמת, תשלומים במקרים של פציעות, קבלת אבטלה ועוד. כעת, נשארו רבים מהמורים חסרי כוחות להמשיך לשאת באחריות להוביל את התהליכים הלימודיים והחינוכיים הרגילים. מאידך, לא כולם צברו מספיק שנות עבודה כדי לצאת לפנסיה מוקדמת. לחלקם הפנסיה נמוכה מדי ולא תספיק למחיה. ועדיין ישנן עוד אפשרויות או לעבוד אחרת, או לשנות קריירה, ולא מומלץ לחיות בתנאים שלא נוחים לכם! אם קשה לכם להמשיך לעבוד במקום עבודתכם, פנו למומחה שיתכנן עבורכם את מועד הפרישה, את מסלול הפרישה, ואילו הסדרים חשוב לקיים אם החלטתם לשנות את אופי ומקום עבודתכם. למשל, מורה שפנתה אלי כדי שאבדוק את חישוב גמלתה, ויצאה במסלול "פנסיית גיל" בגיל 62, לא ידעה שלו הייתה מסדירה בקשה לצאת דרך מכסות הפורשים פרישה מוקדמת והיו מאשרים את בקשתה, הייתה מקבלת את המענק של ה-40,000 שקלים (כפולהיקף משרה ממוצע). היא לא עשתה זאת, והפסידה את המענק! וזו שגיאה בלתי הפיכה! היזהרו לא לעשות שגיאות שתצטערו עליהן בדיעבד!
ד"ר ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של "המכון למימוש זכויות מורים", מומחית לדיני עבודה ולייעוץ לכדאיות פרישה לעובדי הוראה בעלי פנסיה תקציבית
4. נושאים לטיפול ולבדיקה בטרם תפרשו לפנסיה מאת: דר' ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של המכון למימוש זכויות מורים
מרבית עובדי ההוראה, פונים למומחה לפני פרישתם לפנסיה, כדי לדעת מראש מה תהיה גובה גמלתם, מהו הזמן המתאים ביותר מבחינה כספית לצאת, איך לאסוף את כל הזכויות ולמצות ביציאתם לפנסיה, את המקסימום הכספי שניתן להשיג, ועל מנת לקבל לווי לתהליך שאינם מתמצאים בו, ושכרוך בתעצומות נפש. רוב המבקשים פנסיה מוקדמת- אכן עייפים ושחוקים ורוצים לצאת מהמערכת כדי להקל על עצמם. מעט מאוד עובדי הוראה, מקדימים את מועד יציאתם לפנסיה לפני הגיתם לגיל 60, על מנת לקבל את מענקי הפרישה המוקדמת המוגדלים. מסוף תשפ"ה, יקבלו המורים עובדי הבעלויות שיפרשו בגיל צעיר מ-60 גם הם מענק פקישה מוגדל (בנוסף למענק פדיון ימי המחלה) בגובה של 120,000 שקלים. מי שמבקש פרישה מוקדמת עליו לכתוב בטפסי הבקשה שהסיבה היא רק "שחיקה"!
היות ושכר עובדי ההוראה אינו גבוה, ולחלק לא מבוטל מבתי האב של עובדי ההוראה אין הרבה חסכונות, ישנה השתדלות בקרב העובדים לחכות עם מועד הפרישה, עד אשר יצברו לפחות 60% זכויות לגמלה, ורובם מכוונים את מועד יציאתם למועד שיצברו 68%-70% -קרוב למקסימום. ישנן עוד סיבות רבות, מעבר לסך אחוזי הפרישה שנצברו לפנסיה הוותיקה, המשפיעות על ההחלטה מתי לצאת לפנסיה מוקדמת. כמו למשל, יחס לא מכבד במקום העבודה, תחלופה של ממונה, קידום בדרגת אופק אם אמורים לקבלו בעוד שנה שנתיים, תנאי עבודה שהשתנו, דרישות חדשות של המערכת מהעובדים, מצב משפחתי, מדיני, בריאותי, נפשי ועוד.
חשוב לזכור, שרק בפנסיה תקציבית המשכורת הקובעת לגמלה היא המשכורת האחרונה! בפנסיות הוותיקות כמו מבטחים הוותיקה, הראל הוותיקה- הפנסיה מושפעת מההכנסה בכל השנים ובמיוחד מאלו של שלוש השנים האחרונות, ואילו בפנסיות החדשות ישנה פחות משמעות לגובה השכר בשנים האחרונות, יש יותר משמעות לגובה הסכום הכספי שנצבר בקופת הפנסיה, כמה זמן הכסף נמצא בקופת הפנסיה, וכמה שנים נשארו עד הגיל האקטוארי המבטא את אורך החיים הממוצע של אוכלוסיית הגברים או הנשים בעת הפרישה.
במאמרי זה אפרט, חלק מההיבטים שחשוב לבדוק אותם לפני הפרישה לגמלאות, חלקם יכול להיעשות על ידי העובד עצמו, וחלקם מומלץ שייעשה על ידי איש מקצוע מומחה בתחום הפרישה של עובדי ההוראה: 1. בדיקת תקינותו של "דו"ח סיכום נתוני פרישה"- לעיתים קרובות ישנן טעויות או חסרים בדו"ח: היקפי המשרה לא תמיד מעודכנים נכון, מענק משרת אם, לעיתים יש חודשים לחסרים ו/או לא מזכים. ישנה שכיחות גבוהה בבדיקות שאני עושה – שנמצאים חסרים בדו"ח ונתונים שחשוב לטפל כדי שהזכויות תיכנסנה לדו"ח הקובע את גובה התחשיב של הגמלה העתידית. לדוגמא, מורה שהגיעה למשרדי לייעוץ לפני פרישה ממשרד החינוך, עבדה במהלך הקריירה במשך שנתיים באחד התיכוניים, ובמשרד החינוך היה לה חל"ת. הוותק עבור שנתיים אלו לא עודכן כשחזרה לעבוד במשרד החינוך (מבחינת משרד החינוך היא הייתה בחל"ת). שנים רבות כשחזרה לעבוד במשרד החינוך היא קיבלה שכר לפי וותק הנמוך בשנתיים ממה שמגיע לה. בהמשך לטיפול בתיקון הוותק, קיבלה המורה הפרשי שכר של 37,000 שקלים. לאחר שאושר תיקון הוותק, חישבתי ומצאתי שדרגת הכניסה לאופק חדש עם הוותק הגבוה יותר- יוצאת גבוהה יותר. לאחר משא ומתן של 4 חודשים תוקנה דרגת הכניסה שלה, וכן תוקנו תאריכי קידומי הדרגות, והיא קיבלה עוד 4,0000 שקלים על תיקון דרגת הכניסה ועדכון שכרה בהתאם. טעות "קטנה" שמצאתי שהכניסה לכיסה של המורה עשרות אלפי שקלים! 2. בדיקת "נתוני העסקה": מסמך זה מופיע בפורטל תחת השם: "ותק דרגה וגמולים". מורים רבים אינם טורחים לבדוק את עדכון המסמך לפרקים, בעוד שמשכורתם משולמת לפי הנתונים הרשומים בו. לדוגמא, הגיעה למשרדי מורה שבאה לייעוץ לקראת פרישה לאחר 30 שנות עבודה. לשאלתי היא סיפרה לי שעשתה שנה של שירות לאומי. שנה זו לא נכנסה למניין הוותק. הנחייתי את המורה מה לעשות. מעבר לשכר הגבוה יותר עם העלייה בוותק, ודרגת הכניסה לאופק חדש שלעיתים מושפעת, היא תקבל שנה אחת קודם מענק יובל, שזה כשלעצמו יכניס לכיסה אלפי שקלים. או מורה אחרת שעבדה 36 שנים במשרד החינוך, שלא טרחה לומר למשרד החינוך שבנוסף לשנתיים שירות סדיר (שהיו רשומות בוותק לשכר), היא עשתה עוד שנה וחצי צבא קבע. המורה זכרה שהיא לא דיווחה על כך, כי לא חשבה שיש משמעות כספית לכך. הנחיתי את המורה מה עליה לעשות לא רק כדי להגדיל את הוותק במשכורת , ובמשכורת הקובעת לפנסיה, אלא גם מה לעשות כדי להגדיל את אחוזי הגמלה בפנסיה תקציבית שלה. כך שהיא תצא מרווחת לאורך שנים מתיקון הוותק! 3. בדיקת דרגת הכניסה לאופק חדש: שגיאה בחישוב דרגת הכניסה לאופק חדש מזכה את העובד באלפי שקלים, וחשוב לבדוק את חישוב דרגת הכניסה לאופק חדש, בייחוד למי שנכנס בשנים הראשונות לרפורמה, כי אז נעשו שגיאות רבות, ואלו בדרך כלל האנשים שבאים לייעוץ לקראת פרישה. 4. עד היום, רק עובדי בעלויות היו ממשיכים שנתיים אחרי פרישה לעבוד שליש משרה ואחר כך כמה שהם רוצים. משרד החינוך כל השנים לא העסיק פנסיונרים, אך בגלל המצב, בשנים האחרונות, משרד החינוך מאשר לעיתים אחרי שנתיים לחזור להוראה, גם זה רק לשלוש שנים, וחשוב לדעת את המגבלות בחוק לגבי גובה ההשתכרות המותרת לפני גיל 60 לבעלי פנסיה תקציבית ולמקבלי המענק מהאוצר. 5. ישנן מספר "תחנות יציאה" שעל פיהן מומלץ לכוון את מועד הפרישה. כמו למשל, מורה שהייתה בשבתון כשבאה אלי לייעוץ, ורצתה לפרוש לפנסיה מוקדמת לאחר השבתון. הנחיתי אותה שעליה לחזור מהשבתון לעבודה ולקחת הדרכה שנתיים נוספות כדי לקבל את גמול ההדרכה בגמלה. 6. ישנם מצבים, לא תמיד, שניתן לבחור בין האפשרות לצאת לפנסיית נכות (רפואית) לבין האפשרות לצאת לפנסיה מוקדמת ולקבל את מענקי עידוד הפרישה. לדוגמה, הייתה גננת עם וותק 34 שנים, שבשנה האחרונה חלתה מצער על בעלה שמת, וקיבלה שכר על חשבון ימי מחלה. משרד החינוך זימן אותה לוועדה רפואית עם המלצה לצאת על סעיף רפואי. לא הסכמתי שתוותר על מענקי הפרישה המוקדמת. לוויתי אותה לרופא התעסוקתי, והסברתי לו שבכוונתם למנוע ממנה לקבל מענקי פרישה מוגדלים במסלול המוצע. מגיע גם לה לקבל הטבה של מענקי פרישה מוגדלים. הרופא אפשר לה לחזור לעבודה לאחר פסח, והיא יצאה במסלול פנסיה מוקדמת עם כל המענקים. 7. למרות המתואר לעיל, חשוב לזכור, שגמלה תמיד נמוכה מהכנסה שוטפת מעבודה, ולא תמיד מומלץ לצאת לפנסיה בגיל צעיר כדי לקבל את מענקי הפרישה המוקדמת. זה נכון לגבי מי שמוכן להמשיך לעבוד, צבר מספיק זכויות בקרן הפנסיה. חשוב להתחשב בסך ההכנסה החודשית המשפחתית- ואם גובה הגמלה לא יספיק בגיל זקנה- חשוב לקבל החלטה בהתאם לאופציות העומדות לקבלת כספים ממקורות נוספים. 8. חלק מעובדי ההוראה, עבדו במהלך הקריירה אצל כמה מעסיקים, ויש להם יותר מאשר פנסיה אחת. חשוב לדעת בעת הפרישה, איך לנהוג ביחס לצירופי הפנסיות השונות 9. ישנן מורות וגננות, שעבדו בקיבוצים בטרם נכנסו לעבוד במשרד החינוך, ובדו"ח סיכום נתוני פרישה רשומים רק אחוזי המשרה שעבדו מטעם משרד החינוך וזה פוגע בגובה הגמלה כי המשכורת הקובעת לגמלה מוכפלת בהיקף ההעסקה של כל השנים. חשוב לטפל בהגדלת ההפרשות לפנסיה התקציבית עבור תקופות העבודה החסרות. 10. לעובדי ההוראה שעבדו אצל מספר מעסיקים, חשוב לטפל בהבאת אישורים מהמעסיקים הקודמים כדי לקבל מענק פדיון ימי מחלה באמצעות המעסיק האחרון -גם בעבור ימי המחלה שנשארו לזכותם מהמעסיקים הקודמים. 11. כדי לנצל את הפטור ממס הכנסה לפורשים באופן מיטבי, חשוב לעשות "קיבוע" זכויות כשמגיעים לגיל בו זכאים לקבל קצבת זקנה. כנ"ל לגבי שימוש בכספי חסכונות- חשוב לדעת איפה לשמור "גרוש לבן ליום שחור" ומאילו קופות משלמים מס הכנסה אם רוצים לפדות אותן ככסף. 12. היות ולא מאשרים את כול בקשות הפורשים, חשוב להתייעץ עם מומחה, מה לעשות או לא לעשות כדי להגדיל את הסיכויים שבקשתכם לפרישה מוקדמת תאושר
לסיכום: לכל פנסיה יש חוקים משלה, וכן, לעובדי בעלויות יש זכויות שונות מאלו של עובדי משרד החינוך. כמו כן, כל עובד מגיע למעמד הפרישה במצב אישי שונה, ועם נתונים משלו. מכיוון שישנן סוגיות רבות שחשוב לקחתן בחשבון כשיוצאים לפנסיה, מומלץ להיוועץ במומחה בעל ידע רחב, שימליץ, יכוון וילווה אתכם בתהליך הפרישה, ויכלול בייעוץ את כל הנושאים הרלוונטיים לכם.
נשמח לארח אתכם, ולהעניק לכם יעוץ "במכון למימוש זכויות מורים".